Симптоми като спад на мощността и увеличаване на консумацията може да показват, че катализаторът на вашия автомобил е износен. Нека да разгледаме типичните проблеми с този основен и много важен елемент, както и възможността да ги разрешите сами.

Защо се запушва катализаторът?

Ако не се подлага на екстремни или направо разрушителни условия на работа, катализаторът е проектиран за експлоатационен живот от най-малко 200 000-300 000 километра. Разбира се, цифрата е средна, но самият детайл е изключително устойчив. Практиката обаче винаги прави корекции в последователната инженерна теория.

1. Ниско качество на горивото

Лошото гориво е една от основните причини за запушване на катализатора. Механизмът е прост - твърде високата температура на отработените газове, поради неправилно образуване на смес, постепенно изгаря керамичната пчелна пита на катализатора. По-рядко се случва обратното - хроничното „недоизгаряне“ на сместа с течение на времето запушва катализатора със сажди и продукти от непълно изгаряне.

2. Повишена консумация на масло в двигателя

Причина, която си съперничи наравно с лошото гориво в списъка с виновници за „смъртта” на катализатора. Общата логика е подобна на гореописания феномен на непълното изгаряне. Маслото, влизащо в цилиндъра през пръстените или клапаните, не изгаря (поне не напълно) и се утаява върху пчелната пита на катализатора.

3. Други причини

Последствия под формата на твърде висока температура на отработените газове или наличие на твърди частици в техния състав. В първия случай структурата на пчелната пита изгаря и се разпада, а във втория се запушва с въглеродни отлагания.

Необходимо е да се разбере, че при всеки сценарий промяната в структурата на решетката пречи на нормалното отделяне на газове. В този случай се нарушава и пряката функция на катализатора: пречистване на същите тези газове до изчисленото ниво на опасни примеси. Промените в състава на отработените газове се регистрират от кислороден датчик (ламбда сонда), намиращ се след катализатора, на базата на сигнал, от който управляващият блок прави корекции в състава на сместа.

Противно на мнението, което се е вкоренило в интернет, втората ламбда сонда, разположена на изхода на катализатора, не е просто контролна сонда, чиято роля се ограничава само до запалване на лампата „Check Engine“. Нейните показания, макар и не толкова критично важни, колкото тези на първата „ламбда“, също допринасят за образуването на сместа „въздух-гориво“. Ето защо, дори след инсталиране на висококачествен пламегасител (резонатор) и правилната „измама“, разходът на гориво винаги ще бъде по-висок, отколкото при нов фабричен катализатор.

Симптоми на запушен катализатор

Има няколко типични признака, че катализаторът не е наред:

1. Намалена динамична производителност

Често запушеният катализатор се описва като „задушаване на двигателя“, тоест има сериозен спад в динамиката на ускорението и намаляване на реакцията на двигателя при по-висока скорост.

2. Повишен разход на гориво

Следният симптом върви ръка за ръка с описания по-горе. Въпреки факта, че колата престава да реагира адекватно на манипулациите на педала на газта, разходът на гориво също се увеличава.

3. Промяна на състава на отработените газове

Тъй като катализаторът служи за максимално „озеленяване“ на отработените газове, ако работата му бъде нарушена, ясно ще се наблюдават промени в химичния състав. На първо място, всеки тестов стенд ще открие повишени нива на CO и CH (въглероден окис и въглеводороди).

4. „Check Engine“ на таблото

Всеки блок за управление на инжекционен двигател може доста точно да оцени състоянието на катализатора. За това се използват сигнали от сензори за кислород (ламбда сонди), от които има поне две - преди катализатора и след него. Първият оценява изгорелите газове непосредствено на изхода на двигателя и пряко влияе върху образуването на сместа въздух-гориво. Вторият сензор следи състава на газовете след преминаване през катализатора. Казано по-просто, чрез сравняване на показателите, ECU оценява ефективността на катализатора. Ако не успее, водачът ще получи известие под формата на позната жълта светлина.

Последици от запушен катализатор

В общия случай те са описани по-горе - спад в динамиката, увеличаване на потреблението, по-разяждащ отработен газ. Износеният катализатор не причинява незабавна или радикална повреда на двигателя. Ако обаче отлагате смяната с години и се примирявате с ненормалното поведение на автомобила, последствията няма да ви накарат да чакате. В най-лошия случай, ако решетката на катализатора е направена от керамика (някои са направени и от метал) и прегрее, частици от разграждащ се материал могат да се върнат обратно в цилиндрите.

Това се дължи на наличието на многопосочни газови пулсации във всеки изпускателен тракт. С други думи, в някои режими на работа потокът отработени газове може за кратко частично да „отлети“ обратно в горивната камера. Ако състоянието на катализатора е незадоволително, там могат да попаднат и микрочастици от керамика, които се разпадат от повърхността на пчелната пита. Няма да обясняваме последствията от постоянното присъствие на абразив в цилиндъра.

Как да определите дали катализаторът е запушен или не, без да го премахвате?

В допълнение към описаните по-горе симптоми и интерпретацията на иконата „Проверете двигателя“ с помощта на OBD скенер, е невъзможно надеждно да се оцени състоянието на катализатора, без да се отстрани. Както е видно от неговата конструкция, той е неразделна част от изпускателния тракт, завинтена (и понякога заварена) към други елементи на системата.

Ако катализаторът може да бъде заменен като отделна част, състоянието му може да бъде оценено по-лесно. За да направите това, трябва да го извадите и да го огледате на светлина, като го осветите с фенерче от задната страна. Клетките трябва да са чисти, гладки и без натрошени участъци и замърсявания, които пречат на преминаването на газовете.

Ако собственикът има кофти късмет и катализаторът фабрично е направен неразделна част от други части на ауспуха, дори премахването му от колата едва ли ще помогне при диагностицирането. Няма да можете да изследвате частта срещу светлината, освен ако нямате висококачествен ендоскоп със задно осветяване в арсенала си от диагностични инструменти.

Катализаторът е запушен: какво да правя?

Въпреки добре познатите „народни“ начини за връщане на катализатора към живот след повреда (издухване, изгаряне с горелка), всичко това няма много смисъл. Дори ако частта може да бъде частично почистена от определено количество мръсотия, това няма да върне финото покритие от благородни метали върху пчелната пита. И със сигурност няма да възстанови физически повредената решетъчна структура. Ако катализаторът се запуши или унищожи, собственикът има три възможности:

1. Смяна на катализатора с нов

Най-правилният, най-скъпият и съответно практически неизползван сценарий в по-бедните страни. Едва ли има нужда да описваме подробно предимствата, но цената на самата част обикновено хвърля в шок неподготвения автомобилист.

2. Инсталиране на резонатор

Това решение съставлява лъвския дял от тези, приети от много собственици на автомобили в случай на „смърт“ на катализатора. Фактическата липса на контрол върху емисионните норми и ниската цена на резонатори (пламегасители) за всеки вкус определят популярността на този подход. Ако катализаторът се замени с пламегасител, вместо втората ламбда се инсталира лъжливо устройство, което постоянно информира контролния блок, че всичко е наред с отработените газове, пише automedia.

3. Премахване на катализатора

Откровено неправилно решение на проблема. Дори без оглед на екологията, физическото отстраняване на вътрешната структура на катализатора (често пчелните пити просто се избиват с лост) е изпълнено с последващо бързо изгаряне на отработените газове. В допълнение, остатъци, които не са били отстранени, могат да се отчупят и да попаднат в двигателя, както е описано по-горе. С всички произтичащи от това последствия.