Преди години препоръката за позициониране на ръцете върху волана по време на шофиране беше единодушна – 10:10 часа според стрелките на часовника (или 10 и 2 часа). Технологичният напредък обаче промени това и сега автомобилите са различни. Шофирането обаче продължава да изисква прецизност, за да се осигури контрол и безопасност. И именно начинът на държане на волана играе основна роля за това.

Каква е правилната техника на държане на волана?

Когато се учим да шофираме, едно от първите неща, на които ни учи инструкторът, е как да държим волана правилно. Много хора обаче развиват лоши навици с течение на времето, което може да застраши тяхната безопасност. Правилното захващане на волана позволява по-добра маневреност, по-бърза реакция при спешни случаи и по-малко умора при дълги пътувания.

В продължение на десетилетия стандартната препоръка за държане на волана беше да поставите ръцете си на позиция 10:2 на часовника, тоест 10:10. С появата на въздушните възглавници и новите изследвания за безопасност, тази техника се разви. В момента експерти по пътна безопасност и организации за движение като NHTSA (Национална администрация за безопасност на движението по пътищата) препоръчват позиция 9 и 3 (9:15 сутринта).

Каква е причината? Основните предимства са:

По-голям контрол върху автомобила.

По-малко умора в ръцете и раменете.

Намален риск от нараняване от отваряне на въздушната възглавница.

Неизбежно дизайнът на волана влияе върху начина, по който позиционираме ръцете си. Въздушните възглавници могат да се задействат при скорост до 320 км/ч, така че неправилното позициониране на ръцете може да причини сериозни наранявания. Поддържането на ръцете на позиция 9 и 3 намалява този риск.

Освен това има друга приета позиция - със стрелките на 8 или 4 (8:20 часа), особено полезна при пътувания на дълги разстояния. Това е така, защото намалява умората, въпреки че намалява контрола по време на аварийни маневри.

Как обаче позицията на ръцете влияе върху безопасността? Лошата връзка с волана може да причини:

Загуба на контрол при остри завои.

Повишен риск от нараняване в случай на удар.

Преждевременна умора при дълги пътувания.

Следователно правилната позиция на ръцете е от съществено значение за безопасното и ефективно шофиране. Освен това трябва да избягвате следните грешки:

Използване на само една ръка.

Хващане на вътрешността на волана.

Поставяне на двете ръце в долната част.

Стискане на волана твърде здраво.

Важно е не само как държите волана, но и цялостната ви поза на седене. Ето няколко препоръки за това:

Дръжте гърба си изправен и „залепен за“ облегалката.

Регулирайте седалката така, че краката и ръцете ви да не са напълно изпънати.

Регулирайте височината на волана, за да имате ясен изглед към арматурното табло, пише automedia.

Как да въртите волана правилно

В допълнение към правилната опора и стойка е важно да използвате правилната техника, когато въртите волана на завои или на кръстовища. Препоръчително е никога да не кръстосвате ръцете си, а да използвате техниката, наречена „ръка над ръка“ за тесни завои и „плъзгане“ за плавно регулиране на посоката. По този начин винаги, когато трябва да извършите бързи и пъргави маневри или да се справите с непредвидени събития, вие ще имате максимален радиус на завой и мобилност.