Няма никакво съмнение, че съвременните автомобили са чудо на техниката и комфорта. Мощният и послушен звяр носи, който се подчинява на всяко движение на ръцете, хванали волана, носи много положителни емоции. С едно натискане на бутон или докосване на екрана на дисплея може да накарате колата да ви предостави необходимата информация, да ви забавлява с приятна музика или да си настроите подходящ температурен режим. Някои неща обаче дразнят, дори в най-новите и готини модели. Експерти посочиха пет от тях.

Трябва ли ни заводската навигация?
Когато разработчиците добавиха опцията за навигация към автомобила, те се водиха от най-добрите намерения. Надяваха се, че системата ще позволи на шофьорите свободно да навигират в големите градове и да планират маршрута си. Само че не взеха под внимание факта, че навигацията не винаги може да се свързва с GPS спътниците, за да получава най-новата информация за задръстванията по пътя, например. Някои превозни средства използват радиоканали, които не могат да предоставят актуални данни. 

Какво да кажат шофьорите, които планират маршрута си с помощта на стандартната навигация и след това попадат в сериозни тапи по пътищата? Разбира се, тази безполезна опция ги дразни много - пътят през задръстените улици се оказва много по-дълъг от планираното. Налага се зареждането на нови карти в навигацията, което все пак струва пари. Много по-лесно е да извадите мобилния телефон от джоба си и чрез многобройните приложения да получите актуалните данни за задръстванията.

Общуването с гласовия асистент
Друга почти ненужна опция е системата за гласово управление. По принцип и в нея няма нищо лошо, защото целта й е да помага на водача бързо да получи достъп до някои функции без да откъсва поглед от пътя. Като да настрои мултимедийната система, да се обади по телефона, да зададе нов маршрут. На практика обаче, това не се оказва толкова безупречно и безпроблемно. Случва се диалогът с гласовия асистент да се превърне в досада - той не разбира някои от думите ви и започва безкрайно да пита отново. Или изпълнява действие, което е напълно различно от това, което сте му задали. 

За да може общуването да мине без грешки, или поне с възможно най-малко, първо компютърът трябва да се научи и да се адаптира към говора на водача. А и командите, които собственикът дава, трябва да са шаблонни, които се съдържат в паметта на устройството. Шофьорите се сблъскват с неприятни факти: компютърната реч се възпроизвежда с груби езикови грешки, заеква, прекъсва и е трудна за разбиране.

Старт-стоп системата
Изглежда като много полезна функция - системата изключва двигателя при спиране, като така помага да се спести гориво и да се запази производителността на агрегатите. Как ли пък не! Това е една от най-досадните опции, която адски много дразни водачите и повечето от тях я изключват. Причината за въвеждането на системата беше появата на екостандарта Евро-5 в целия свят. Автомобилът не бива да стои дълго време на празен ход, защото вредните емисии трябва да се намалят. 

Шофьорите обаче са изправени пред изключително неприятния проблем да карат в гъсто населени градове с интензивен трафик, безкрайно спиране на светофари и задръствания. Тук старт-стоп системата се оказа ужасно вбесяващ проблем. Водачът е принуден за няколко секунди да намали и ускори отново, а старт-стоп система вече е изключила двигателя. В това време удобният момент за престрояване е безвъзвратно загубен.

Системата за следене на налягането в гумите
Самата функция е полезна - гумите трябва да имат правилното налягане, в противен случай колата може да загуби контрол, разходът на гориво ще се увеличи и те ще се износят по-бързо. Ако сензорите са разположени вътре в колелото, тогава системата не предизвиква оплаквания - показанията се четат в реално време доста надеждно, пише automedia.

Друг е въпросът обаче, ако колата има система, която само индиректно определя нивото на налягане, като взима предвид скоростта, с която се въртят колелата. Тя сигнализира за неизправност, когато поради нарушение на целостта скоростта на колелото се увеличава, отчитайки разликата между оборотите на различните колела. Системата е добра на равни повърхности, но на неравен път, има проблем, защото колелата трябва да се въртят с различна скорост, което води до грешен сигнал за неизправност. Освен това, ако гумата се спука, системата може да откаже и няма да предупреди веднага.

Асистентът за поддържане на лентата на движение
Тази опция позволява на водача да се поотпусне - системата гарантира, че колата не напуска лентата на движение, като следи това чрез камера. Изглежда много полезна функция, без капани. Дали обаче е така? 

Интелигентната система също понякога прави грешки, най-вече когато бялата разделителна линия е слабо видима, а лошите пътища не са такава рядкост. Ако водачът се опита да заобиколи дупка или някаква неравност, системата решава, че това е недопустимо и може да завие точно към препятствието. Много шофьори с право се ядосват на асистента и го изключват.