Повечето коли са проектирани така, че животът на основните им агрегати - двигателя и трансмисията, да бъде горе-долу толкова колкото и гаранцията им.

Благодарение на компютърно моделиране и съвременни материали производители успяват да „програмират“ срока на годност на основните системи. А това означава, че идва един неприятен момент, в който проблемите и разходите за ремонт ви принуждават да се разделите с колата си.

Какво обаче ще стане, ако се отклоните от препоръките на производителя и увеличите живота на автомобила си? За целта е нужен различен подход, категорични са експерти, които посочват някои наистина елементарни действия за увеличение на експлоатационния срок на основните два агрегата превозното средство – двигател и скоростна кутия.

Нулева смяна на масло

Почти нито един производител няма да ви препоръча да смените маслото, след като приключи така нареченото „разработване“ на двигателя. Много шофьори също смятат, че това е напълно излишен разход на средства, но всъщност от него има голям смисъл. Първото масло е абсорбирало всякакви микрочастици и отлагания, които са безполезни и вредят на двигателя. Обикновено разработването на мотора приключва след около 1500 км, така че точно тогава е добре да се сменят маслото и филтъра. 

В същото време, повечето производители препоръчват първата смяна да става след около 15 000 км, но те не отчитат действителните условия, при които ще се използва превозното средство. Този интервал е приемлив за хора, които карат извън града и средната им скорост на движение е около 60 км/ч. Ако обаче автомобилът се ползва само в градски трафик, където средната скорост е 25-30 км/ч? Логично това би трябвало да означава два пъти по-честа смяна на маслото, тоест на около 7500 км.

Масло на скоростната кутия

Повечето производители на автоматични трансмисии и CVT ограничават препоръките си до рядка проверка на нивото на работната течност. В сервизната книжка често изобщо не е посочена дори индикация за смяната. Практиката показва, че смяната на маслото трябва да става след около 60 000 км, но ако автомобилът е бил подложен на сериозни натоварвания, като теглене на ремарке, например, това означава по-честа смяна. И така маслото в скоростната кутия се превръща в консуматив. 

Същото важи и за раздатъчните кутии, редукторите на осите, ръчните скоростни кутии и многодисковите съединители.

Подгряване на двигателя

Всяка автомобилна компания, когато бъде попитана за евентуално загряване на двигателя, ще обясни, че колите им нямат нужда от него. Без съмнение съвременният двигател е много по-съвършен от този на автомобилите преди половин век, но всъщност няма принципна разлика между тях. 

Точно както скелетът на съвременния човек се състои от същите кости като този на кроманьонеца, сегашният ДВГ съдържа същите бутала, свързващи пръти и пръстени, които са известни от повече от сто години. И той също трябва да се съобразява с рязкото сгъстяване на маслото в студена. Съответно, при стартиране смазването е по-малко, а това увеличава износването.

Логиката е проста - преди да натоварите двигателя, трябва да му дадете възможност да загрее - поне малко. За да направите това, не е необходимо да стоите на едно място: можете да карате поне километър спокойно, като забравяте за резките ускорения.

Загрейте и скоростната кутия

Ако двигателят се нагрява сам поради изгаряне на гориво, тогава автоматичната скоростна кутия не може да направи това. Уплътненият работен флуид не може да създаде необходимото налягане за компресиране на дисковете съединителя и те започват да приплъзват. По същата причина може да пострада преобразувателят на въртящия момент. 

Затова веднага след стартиране на двигателя да включите режим D или R на автоматичната скоростна кутия или CVT, докато задържате колата с педала на спирачката. В този случай двигателят с вътрешно горене получава товар под формата на преобразовател на въртящия момент, едната част от който се върти, а другата се спира заедно с колелата на машината. Двигателят ще се загрее по-бързо, а интензивното смесване на течността в преобразователя на въртящия момент ще доведе до ускорено нагряване на скоростната кутия. И за да увеличите ресурса, трябва да започнете да се движите възможно най-плавно.

Деактивирайте системата „старт-стоп“

Ако заседнете в задръстване, изключете системата системата „старт-стоп“ - така стартерът и акумулаторът ще издържат по-дълго! Заради самата логика на включване на системата производителите твърдят, че трябва тя винаги да бъде активиране, но това със сигурност намалява ресурса на двигателя. Причината е усилената работа на акумулатора и на стартера (макар и подсилен), както и по-бързото износване на всички лагери на двигателя с хидродинамично смазване. 

Факт е, че когато двигателят е спрян, валовете лежат върху леглото и при всяко стартиране те се изтеглят, причинявайки механично износване на лагерите. Като цяло, опитайте се да не използвате тази система през цялото време.

Ремонт на целия блок

Ако двигателят е износен до краен предел, страда от силно изгаряне на масло и се чува чукане, повечето оторизирани дилъри препоръчват смяна на „шорт-блока“. Това е цялата долна част на мотора без външните детайли и главата на цилиндъра. Това не е никак евтина процедура, особено при V-образни двигатели. 

В същото време ремонтът на цилиндрови блокове, изработени от алуминиева сплав, отдавна е усвоен. Повърхностите на цилиндрите, които са били под формата на пръскащи или тънкостенни облицовки, са изрязани и вместо тях са монтирани тънки чугунени облицовки под номиналния размер на буталата. В резултат на основен ремонт в добър сервиз клиентът получава и ремонтирана цилиндрова глава.

Съмнявайте се в датчиците

Понякога указанията за „оптимално“ превключване на предавките на ръчни скоростни кутии под формата на стрелки, които светят в арматурното табло, правят лоша услуга. Те съветват да се премине на по-висока предавка много рано, принуждавайки двигателя да работи усилено при ниски обороти. 

В същото време маслената помпа не осигурява достатъчно високо налягане на маслото и следователно частите на двигателя са подложени на повишено износване. Лагерите на коляновия вал страдат, а износва се и буталната група го получава. Всъщност при ниски скорости пръскането на масло в картера е малко и двойката бутало-цилиндър не е достатъчно смазана.

Съветът е прост: не винаги следвайте указанията и със сигурност не натоварвайте двигателя с голямо натоварване при скорости под 2500 об/мин при бензинови двигатели и 2000 при дизелови двигатели. Подобна ситуация се случва при автоматичните трансмисии, CVT и роботизираните кутии. Те се стремят бързо да превключват всички предавки по време на ускорение и да намалят оборотите на двигателя до почти празен ход, за да се впишат в екологичните стандарти.

Не бързайте да гасите мотора

След шофиране с висока скорост не бързайте незабавно да изключите двигателя. Много автомобилни производители в инструкциите за автомобила „забравят“ да напишат, че след натоварен трафик е желателно да оставите двигателя да работи на празен ход за минута или две. Те не искат да покажат, че колата им може да отнеме ценна минута от времето на собственика. 

Въпреки това е добра идея да оставите двигателя да работи на празен ход за няколко минути, преди да бъде изключен, пише Automedia.bg. Без охлаждане в горещите канали на буталото, маслото практически ще изгори, образувайки сажди и обездвижвайки пръстените. При двигателите с турбо, след спиране, горещият ротор продължава да се върти, но без да подава масло към лагера под налягане.