Тричленен състав на Върховния административен съд отмени екостикерите за колите, които бяха въведени в България през 2021 година. Лепенките се получаваха при преминаване на годишен технически преглед. От ведомството на Георги Гвоздейков обявиха, че ще обжалват решението пред петчленен състав на съда.

Замисълът на мярката беше да се ограничи движението на силно замърсяващи автомобили в централните градски части.

Решението на съда отново повдигна въпроса нужни ли са изобщо екостикерите и не трябва ли шофьорите да имат възможност да вдигат еко категорията си след модификации по колата.

Министерството на транспорта и съобщенията в момента извършва анализ на съдебното решение и се въздържа от коментар на този етап, се съобщава в позицията на ведомството.

Според адвокат Петър Славов стикерите са безсмислени, защото никъде у нас не работи нужната техника, за да чете данните от чипа в екостикера.

„За последните три години не е инсталиран нито един четец, който да чете данните от чиповете в екостикерите, които съдържат информация за вашите изгорели газове”, казва той., но по думите годишните технически прегледи стават по-скъпи заради обвързаността на екостикера за този за техническа изправност.

„Преди три години ГТП беше около 40 лева, сега ако намерите за 80 лева, вдигате банкет. Даже и за над 100 лева има”, казва Славов.

Според други, екостикерът трябва да остане, а всички останали да бъдат махнати и внедрени в екостикера. „Така няма да има пет стикера, а ще има само един, в който ще има цялата информация и ще е наистина полезно за държавата”, смята Дунев.