Лятото е тук, а това е сезонът, в който хората пътуват повече. Съответно, автомобилите също са по-натоварени, а това означава и потребление на повече гориво през този период от годината.
Има обаче няколко хитрости, които помагат на шофьора да спести от бензин през сезона, категорични са експерти.
Това, което трябва да се знае, е от подобни мерки има смисъл, само ако те са предприети още преди самото пътуване. Тоест, автомобилът трябва да бъде напълно подготвен за тях, като това се отнася най-вече за неговото техническо състояние.
Ако то не е добро, може да се забрави за икономията на гориво, при това не само през лятото.
Преди всичко, водачът трябва да се увери в чистота и изправността на филтрите - въздушен и горивен. Ако те са задръстени, двигателят не може да даде пълната тяга, като принужава шофьорът да натиска по-силно педала, а така се харчи повече гориво. Въздушният филтър се запушва по-често, като в топлото време този процес се ускорява заради праха и насекомите във въздуха. Затова и той трябва да бъде сменян дори повече пъти от предписаното от производителя.
За да се подобри разхода на гориво, трябва да се намали и силатата на триене на колелата и съпротивление на въздуха. За решаване на първата задача е достатъчно гумите да бъдат напомпани по-силни. Допълнителите 0,3-0,5 атмосфери в гумите ще направят колата "по-твърда", но пък ще намалят разхода на гориво.
Съпротивлението на въздуха пък може да бъде намалено, като от покрива се махне багажника и да се затворят прозорците по време на движение. Някои шофьори са убедени (напълно сериозно), че чистата каросерия на автомобила също намалява аеродинамичното съпротивление.
Някои хора, които се считат за добре "подковани" в технически план, са категорични, че гориво може да се спести и при използване на масло с по-нисък вискозитет. Целта е да се намалят загубите от триенето, като по този начин се повишава неговата ефективност.
Към избора на смазка обаче трябва да се подхожда много внимателно, като се взимат предвид инструкциите за експлоатация на автомобила. Използването на масло с по-нисък вискозитет може да провокира течове в уплътненията, а също така и повишаване на разхода на смазка.
Използването на някои спомагателни системи също оказва влияние върху разхода на гориво на автомобила. Това се обяснява с факта, че всички те се задвижват от двигателя и съответно той се натоварва повече. Например, климатикът охлажда въздуха в салона за сметка на увеличен разход на гориво. За сметка на допълнителното натоварване на мотора от страна на електрически генератор се захранва аудиосистемата. Съответно, ако водачът се откаже от някои от тези опции, той ще спести гориво.
Маниерите на шофирате също така позволява икономия на гориво. Идеалният начин за придвижване е този, при който се спира най-рядко. Именно при спирането се губи кинетичната енергия на автомобила, като съответно това се отразява основно на потреблението на бензин. За да може да ускори отново, превозното средство се нуждае от нова порция, която може да бъде спестена. Оптималният режим е постоянно и безспирно пътуване от начало до край с постоянна скорост от 80 км/ч, но това е трудно постижимо.
При движение извън града може да се пести и по друг начин - заставане плътно зад камион и използване на разредения въздух. Със сигурност за 100 километра ще се спесят няколко литра, особено ако автомобилът ви е достатъчно тежък.
Stefan 22:22, 26.06.2021
Като караш зад камион - Няколко литра на 100 км не могат да се спестят, защото колата харчи 5-6-7 литра /100 км. Няколко милилитра (да речем 100 - 200 ml)