Министерството на образованието и науката ще подкрепи предложението за създаване на възможност за повторно явяване на държавен зрелостен изпит (ДЗИ) след 12 клас. Това стана ясно по време на среща между министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков и омбудсмана на България Диана Ковачева. Предстои детайлите по предложението да се уточнят и да се проучат възможностите кога най-рано ще започне да се прилага.
„Целта ни е да дадем възможност на зрелостниците да повишат своите резултати, защото в момента оценките от матурите остават за цял живот, което е несправедливо“, обясни Диана Ковачева. Министър Цоков подчерта, че екипът му също работи в тази посока и търси най-доброто решение, за да се даде подобна възможност максимално скоро. „Важно е да дадем възможност за повторно явяване и на учениците, които вече са положили своите матури и да обсъдим с висшите учебни заведения механизма за признаване на тази оценка при кандидатстване, без да се наложи повторно издаване на диплома за завършен 12 клас“, каза проф. Галин Цоков.
Промяна във формирането на срочната оценка
Участниците в срещата се обединиха около мнението, че работещ вариант е желаещите да се явят повторно на матура е като бъдат включени на изпита по ДЗИ за съответната следваща година.
МОН и омбудсманът ще организират и дискусия с родители на деца със специални образователни потребности. Проф. Цоков съобщи, че се подготвя промяна в нормативната уредба за приобщаващото образование. „За нас е много ценно да чуем проблемите от практиката и опитът на родителите, за да намерим най-верните решения“, подчерта министърът. Той допълни, че институцията на омбудсмана от години работи в тази област и техният опит ще бъде много ценен в този процес.
Недомислия в МОН! Идваш на матура или... рухват детските мечти
Диана Ковачева постави и проблема с множество жалби и сигнали по отношение изпита след 7 клас. Тя изрази позиция, че трябва да се обмислят всички възможности за създаване на възможност за втора дата за този изпит. Министър Цоков представи предприетите действия от страна на МОН в тази посока и идеи за организационни промени, свързани с националното външно оценяване.