Да се намали броят на оценките, въз основа на които се формира срочната оценка за съответния учебен предмет, включително чрез премахване на изискването за провеждане на входно равнище на учениците за профилираната подготовка. Това е заложено в проект за изменение на наредбата за оценяване на резултатите от обучението на учениците, публикувана за обществено обсъждане.

Сред резултатите от промените е още да се въведат изисквания за броя на самостоятелните работи извън часа, чрез които да се гарантира съобразяване на обема им с възрастовите възможности на учениците и в крайна за целесъобразното им използване като естествено продължение на урока, стимулиращо развитието на ученика. Преодоляването на негативните тенденции, свързани с използването на самостоятелните писмени работи като санкция за ученика или като възможност да се довърши недовършената през часа работа, предпоставя необходимостта от нормативно определяне на обема им за една учебна седмица.

Да се разграничат задачите за писмена самостоятелна работа извън часа от изследователската проектна дейност, която учениците изпълняват индивидуално или в екип, за да се акцентира върху възможността да получат оценка за задачата, изпълнявана последователно и поетапно през по-продължителен период от време, предвижда още проектодокументът.

Очаква се да се намали административната тежест на Националния SТЕМ център, който съхранява оригиналите на изпитните работи от всички национални външни оценявания и матурите, като се определи срок за съхранение 1 месец от предаването им. Новата разпоредба не касае съхраняването на оценените изпитни работи в електронен вариант.

Промените, от една страна, повишават ефективността на процесите на учене и преподаване, а от друга, допринасят за намаляване на административната тежест на всички управленски нива, се казва в мотивите към документа.