Дали този автобус от видеото по-долу е преминал през технически преглед?
Споделено в социалната мрежа видео показва стар автобус "Чавдар", който явно все още не се е пенсионирал. Е, какво чака? От видеото става ясно, че автобусът се движи по централен столичен булевард и забележете - бълва след себе си изгорели газове и вдига димна завеса. Това е само едно от МПС-тата на трамвайно депо "Клокотница", намиращо се на бул. "Княгиня Мариа Луиза" между ул. "Козлодуй" и ул. "Клокотница", твърди Георги Христов, който алармира за проблема. Мъжът споделя, че ежедневно от там излизат стари МПС-та, които бълват изгорели газове като този стар "Чавдар".
"Аз лично съм засичал няколко червени Камаз-а и един автобус МАН", пише още Христов в публикацията си в мрежата. Мъжът е категоричен, че не е справедливо да се вкарват какви ли не екологични мерки за гражданите, а това да се толерира.
"Има ли какво да се направи по споделения казус от видеото?", пита Георги, но това не е единственият му въпрос. Той търси отговор и на въпроса къде отиде кампанията за по-чист въздух в София?
Преди дни окончателно решиха - без стари превозни средства в центъра на София. Това се случи, след като общинските съветници приеха доклада за въвеждането на нискоемисионните зони в центъра на столицата. Решението бе одобрено категорично: 43 гласа "За", 12 - "Против" и един въздържал се.
Решено! Старите коли няма да влизат в центъра на София от догодина
Забраната ще важи през студените месеци - тя ще влезе в сила от 1 декември 2023 г. и ще действа до края на февруари на следващата година. Най-потърпевши ще бъдат колите, които попадат в категории Евро 1 и Евро 2, както и още по-старите, които нямат екокатегория. Ограничението обаче няма да важи за камиони.
Oграничението се очаква да засегне около 120 000 леки коли на възраст между 20 и 30 години, които попадат в най-замърсяващата първа категория (Евро 1). Това са дизелови автомобили произведени преди 2002 година и бензинови, регистрирани преди 1996 г.
Зоната с ниски емисии на вредни вещества във въздуха обхваща историческия център на София и се нарича Малък ринг. Тя е в карето между бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Ген. Скобелев", ул. "Опълченска", бул. "Сливница".
В малкия ринг първоначално няма да могат да влизат автомобилите със стандарт Eвро 1, както и тези без екокатегория. От 2024 г. в малкия ринг през зимата няма да могат да влизат и тези със стикер Евро 2 - произведени до началото на 2000 г. През 2027 г. забраната ще обхваща и автомобилите с Евро 3, т.е. произведени преди началото на 2005 г.
На всички кръстовища за влизане в Малкия ринг вече са поставени видеокамери, които разчитат екостикера на колата от годишния технически преглед. На нарушителите ще се налагат глоби, които започват от 50 лева.
"Димна завеса" от ауспуха на полицейски автомобил ВИДЕО
От 1 декември 2025 г. се въвежда и по-голямата нискоемисионна зона - т.нар. Голям ринг. Тя обхваща пространството между бул. "Сливница", бул."Данаил Николаев", бул."Ситняково", бул."Яворов", ул."Атанас Дуков", бул."Хенрик Ибсен", бул."П.Ю.Тодоров", бул."Иван Гешов" и бул.Константин Величков".
Предвижда се от 1 декември 2025 г. в нея да бъде забранено влизането на най-замърсяващите автомобили със стандарт Евро 1, а от декември 2027 г. – и за тези със стандарт Евро 2.
Скептично настроени са част от общинските съвестници. "Патриоти за София" смятат, че тя няма да има никакъв ефект и е по-добре да има друго ограничение - в някои дни да е забранено на колите с четни регистрационни номера да влизат в центъра, а в други дни - на тези с нечетни. Подобна практика действа в други европейски градове.
Важно е да отбележим, че забраната няма да важи за собствениците на коли, които живеят в центъра, а също и за хора със специални потребности.
ДОСТ 22:57, 27.12.2022
ЕХ. КОМУНИЗЪМ КОМУНИЗЪМ. КЪДЕ СИ?