Община Пловдив ще търпи нови щети заради несправяне с мръсния въздух. Това потвърдиха от Регионалната инспекция по околната среда и водите, която е наложила два акта за установяване на административни нарушения спрямо кмета. Те са във връзка с вменената му отговорност да упражнява политики, които да осигурят на гражданите здравословна среда на живот. Санкциите са заради неизпълнение на мерки, заложени в Програмата за подобряване на качеството на атмосферния въздух.
През 2024 г. не са били постигнати две от основните цели в програмата – надвишаваме допустимия брой дни, в които не е спазена норма за ФПЧ 10, и е увеличена концентрацията на канцерогенния замърсител бензо(α)пирен.
Нещо повече – РИОСВ-Пловдив ще накаже местната власт заради дефицити на управленско ниво, които по нейно мнение са довели до неизпълнието на редица мерки за ограничаване на замърсяването в града.
Акт №49: Пловдив приключи годината с ръст на токсичния бензо(α)пирен
Първият акт от 3 юни 2025 г. е съставен заради това, че средногодишната концентрация на бензо(α)пирен в атмосферния въздух в Пловдив е надвишила допустимото ниво. Както съобщихме, данните сочат концентрация от 1,155 нанограма на кубичен метър, при норма от 1 ng/m³, измерени в автоматичната станция в район „Тракия“.
Бензо(α)пиренът е един от най-опасните полициклични ароматни въглеводороди (ПАВ) – група съединения, които се образуват основно при непълно горене на въглища, дърва и дизелово гориво. Те имат силно канцерогенно действие и дългосрочното излагане на високи нива е свързано с повишен риск от рак и увреждания на дихателната система.
Санкцията, която Общината може да получи за подобно нарушение, варира от 1000 до 5000 лв.
Акт №64: Община Пловдив не е изпълнила ключови мерки – липсват проучвания, действия и отчетност
Вторият акт от 27 юни 2025 г., е съставен на кмета на Община Пловдив заради неизпълнение на задълженията от Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ). Става въпрос за ангажиментите по Програмата за подобряване на качеството на въздуха през 2024 г.. РИОСВ – Пловдив е установила, че кметът не е организирал и не е осигурил изпълнението на осем мерки, основно свързани с автомобилния трафик и битовото отопление. Припомняме, че според доклади това са двете „слаби звена“, отговорни за замърсяваните на пловдивския въздух.
В отговор до TrafficNews, инспекцията изброява в конкретика кои са мерките, които не са изпълнени:
1. Подробно проучване на домакинствата, отопляващи се с твърди горива – Не е извършено актуално определяне на броя на домакинствата, които се отопляват на дърва и въглища – въпреки че мярката е ключова за насочване на политики в битовия сектор.
2. Въвеждане на ограничение върху горивата с високо съдържание на сяра – Въпреки че е предвидено, няма данни да са въведени ефективни забрани за употреба на такива горива.
3. Механизъм за годишно отчитане на отоплителните уреди – Не е създаден механизъм, не е извършена инвентаризация, не е налице проследимост за това с какво се отопляват пловдивчани.
4. Информационни кампании за електромобили и нискоемисионен транспорт – Според РИОСВ, в отчетния период не са проведени кампании, а няма и информация за използване на предвидените средства по тази дейност.
5. Инфраструктура за електромобили – Не са изградени зарядни станции, собственост на Община Пловдив. Липсва яснота относно предвидения бюджет и неговото изразходване.
6. Ограничения за движение в централната градска част при дни с мръсен въздух – Не е въведен режим за ограничаване на движението на лични МПС при неблагоприятни метеорологични условия и високи стойности на замърсители.
7. Контрол върху качеството на пусканите на пазара твърди горива – Според инспекцията, няма доказателства за постигане на ефект – намаляване на замърсяването от такива горива.
8. Създаване на фонд/сметка за дейности по въздуха – Установено е, че няма създаден такъв фонд, няма финансирани дейности, мярката не е реализирана изобщо.
Всички нарушения са констатирани на база анализ на годишния отчет на Община Пловдив за изпълнение на мерките през 2024 г., който по време на обсъждането в ОбС предизвика разделение сред общинските съветници. Същият бе подаден към екоинспекцията в края на март 2025 г., като според нея не са предприети нужните организационни и административни стъпки от страна на общинската администрация.
Ако община Пловдив беше организирала изпълнение на предвидените мерки в Програмата за КАВ и Плана за изпълнението ѝ, е щяла да си спести актовете, подчертават от РИОСВ:
„Полицикличните ароматни въглеводороди се образуват в най-голяма степен при горивните процеси, главно при непълно горене на въглища и дизелово гориво. Намаление на емисиите на ПАВ е било възможно чрез изпълнение на предвидени в Програмата и Плана мерки, насочени към ограничаване на емисиите от отоплението в битовия сектор и от автомобилния транспорт, и най-вече към домакинствата ползващи твърди горива – въглища и дърва и автомобилите и автобусите, използващи дизелово гориво“, се посочва в позицията им.
Съставянето на актовете е стъпка към евентуално налагане на поредните глоби за община Пловдив. Това не е първият случай, в който РИОСВ отчита сериозни пропуски в екологичната политика на местно ниво, но настоящите актове са поредното официално признание, че действията на общината не постигат нужния резултат по отношение на въздуха, който пловдивчани трябва да дишат.