Снежната обстановка в България през последните дни, която затвори редица ключови пътни артерии, блокира хора по пътищата, където обърнати камиони и паднали дървета затвориха ключови пътни артерии, предизвика Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики да направи анализ на дейността на АПИ и „Автомагистрали“ ЕАД, създадена специално за изграждане и поддържане на магистралите у нас. Изводите й са нелицеприятни. Публикуваме ги без редакторска намеса:

Това, че от Агенция „Пътна инфраструктура“ не се справиха със зимното почистване на по-голямата част от републиканската пътна мрежа, е повече от очевидно. Всички добре знаем, че не се случва и за първи път „зимата да ни изненада“ или по-скоро да изненада отговорните институции, защото през ноември едва ли някой очаква да има летни горещини.

Обаче за тези, които мога да четат между редовете, стана ясен един много съществен проблем. За първи път се наложи затварянето на автомагистрали. В крайна сметка нито снегът беше толкова много, нито пък валя твърде продължително, само че лошото управление на държавната „Автомагистрали“ ЕАД си пролича най-ярко именно в критичните часове на съботната нощ.

Аз ще се абстрахирам от това, че от АПИ дори не благоволиха да дадат един брифинг по повод ситуацията и да разяснят кои пътища са отворени и кои не. Аз напълно разбирам това, че обилният снеговалеж е извънредна ситуация, но не разбирам поради каква причина никой не изпращаше периодична информация за състоянието на републиканската пътна мрежа. За съжаление това се повтаря за втори пореден уикенд и вероятно така ще бъде и занапред. Явно ръководството на АПИ не счита за нужно да уведомява гражданите какво е положението с пътищата.

На отделни места, там където все още директорите на областните пътни управления не са сменени, имаше ясно открояваща се организация и нещата се случваха с рутина. Но на отсечките, които поддържат от „Автомагистрали“ ЕАД с новия им директор Иван Станчев положението беше катастрофално. Ако миналата година нямаше сняг и тогава не си проличаха толкова много липсата на мениджърски качества и какъвто и да е опит в борбата със снега, то тази година, стана крещящо ясно, че държавната „Автомагистрали“ ЕАД е един потъващ кораб без капитан.

И ако вие се питате защото министърът на регионалното развитие и благоустройството не сменя директора на държавната фирма, то повярвайте ни и аз си задавам същите тези въпроси, но под дълбокия сняг вероятно има заровено нещо, което е невидимо за очите, или поне за нас обикновените хора, на които ни се налага да пътуваме по българските пътища.