Пътуването по автомагистрала "Хемус" магистралата е опасно за здравето и дори за живота на шофиращите и придружаващите ги, алармира Институтът за пътна безопасност в доклад до ресорния министър Гроздан Карадажов. 

Предупреждението на ИПБ се основава на извършен одит от международна компания, която онагледи и със снимка "откритията" но аутобана.

Той обхваща 25-километровото трасе на "Хемус" след Елешница (в посока Варна"), като включва и тунела "Витиня".

А констатациите в одита са повече от потресаващи – настилката е в лошо състояние - асфалтът е осеян с дупки и пукнатини, в които се събира и вода и пътят допълнително се руши от това.

"Съществува риск от загуба на контрол върху МПС-то  - поради агресивните деформации и задържането на вода върху настилката колата/моторът може да кривне внезапно и да излети от пътя, което пък създава условия за верижни катастрофи, особено при високите магистрални скорости, се посочва в доклада.

Знаците са почти невидими - зацапани, мантителите изобщо не могат да изпълнят мисията си на обезопасителни съоръжения, са показали краш тестовете, направени в рамките на одита. Нещо по-лошо, по металните преградди има остри ръбове, които при катастрофа могат да наранят и дори да убият човек, вместо да спасят живота му.

"Сигнализацията и маркировката в изследвания участък не отговарят на стандартите. Те дори са объркващи и опасни!", се подчертава в доклада.

 И още: "Тунелите също не отговарят на изискванията за безопасност. Налице са предпоставки за тежки злополуки заради грешно взети от водачите решения в резултат на  дезинформация, породена от качеството на настоящата знакова уредба".

В тунела "Витиня" осветлението в източната тръба е много слабо, а и в двете тръби маркировката и сигнализацията са занемарени, светлоотразителната им способност е нарушена. Слабата им видимост създава усещане у водачите за по-широки ленти за движение, при ги изкушава да настъпват педала, а същевременно липсват и повтарящи се знаци за ограничението на скоростта.

От ИПБ посочват, че много често в официалните сводки и отчети - инциденти, дължащи се на горните причини, се "замаскират" като пътнотранспортни произшествия, причинени от "несъобразена скорост". Така институциите прехвърлят цялата отговорност на шофьорите, които всъщност са жертви на държавното безхаберие.

От института сезират новия министър на регионалното развитие за тези проблеми, като му обръщат внимание, че само в последния месец в подопечната му Агенция "Пътна инфраструктура" са били изпратени десетки сигнали за опасности по "Хемус" през последния месец, но АПИ изобщо не е реагирала.