Мигащата зелена светлина на светофара ще бъде запазена и за целта регионалното министерство (МРРБ) ще промени наредбата за регулиране на движението по пътищата със светлинни сигнали.

Това е уверила служебната министърка на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова на среща с бившите депутати Мартин Димитров и Петър Славов, които са повдигнали пред нея въпроса за прекратения наскоро от Столичната община експеримент с този вид светлинни знаци.

Премигването на светофарите секва. Експерти и шофьори се чудят защо?

"Категорично сме "За" да продължи да работи зеленият мигащ светофар и ще предприемем действия за промяна в Наредба №17 от 2001 г. за регулиране на движението по пътищата със светлинни сигнали. Искаме да защитим обществения интерес по законен начин", е казала министър Комитова и е добавила, че МРРБ не е предприемало никакви стъпки за спиране или ограничаване на използването на т.нар. мигащ зелен светофар, става ясно от прессъобщение на министерството.

В него се проследява историята на казуса и се подчертава, че становището, което МРРБ е изпратило през 2017 г. на Столичната община - че трябва да се изчака промяна на Закона за движение по пътищата и на наредбата, за да бъде всичко законно, е подписано от тогавашния зам.-министър на регионалното развитие Малина Крумова.

В момента тя е председател на Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата". Писмото, изпратено от нея до кмета Йорданка Фандъкова на 20 септември 2017 г., дори е публикувано от МРРБ на сайта на ведомството.

Предлагат връщане на мигащата светлина на светофарите в София

В писмото Крумова не отрича по същество въвеждането на мигаща зелена светлина на светофара, но подчертава, че няма правно основание за това, тъй като то не съществува нито в Закона за движение по пътищата, нито в наредбата за светлинните сигнали, а и противоречи на Виенската конвенция за сигналите по пътищата, която България е ратифицирала без особено мнение и е длъжна да спазва.

С вчерашна дата от кабинета на Крумова подчертават, че това нейно становище е изготвено въз основа на много други становища на институции.

А по време на два експеримента през тези 4 години е било доказано, че пътните инциденти по кръстовищата са намалели с 50% вследствие на тази мярка, тъй като тя позволява на водачите да преценят навреме дали имат възможност да минат през кръстовището, или трябва да намалят и да спрат.

Мигащата зелена светлина беше въведена експериментално преди повече от 8 години в столицата, след което същата беше въведена в Стара Загора, Варна и Пловдив.

От "Пътна полиция" обаче подчертават, че преди да се проведат експериментите с мигаща зелена светлина, на същите кръстовища е имало таймери, отброяващи оставащото време на зеленото.

Това е предизвикало много водачи да ускоряват при преминаване на кръстовището и е причинило повече инциденти в сравнение с по-рано, така че било естествено след промяната броят им да спадне.