Спускащ се до 40 метра под Балтийско море, най-дългият потопен тунел в света ще свърже Дания и Германия, ще намали значително времето за пътуване между двете страни. Предвижда се той бъде отворен през 2029 г.

След повече от десетилетие на планиране, строителството на тунела Fehmarnbelt започна през 2020 г. и в месеците, след като беше завършено временно пристанище от датската страна. Там ще бъде фабриката, която скоро ще изгради 89-те масивни бетонни секции, които ще изграждат тунела, предава CNN.

„Очакванията са първата производствена линия да бъде готова около края на годината или началото на следващата година“, каза Хенрик Винсенсен, главен изпълнителен директор на Femern A/S, държавната датска компания, която отговаря за проекта. „До началото на 2024 г. трябва да сме готови да потопим първия тунелен елемент.“

Тунелът, който ще бъде дълъг 18 километра, е един от най-големите инфраструктурни проекти в Европа с бюджет за строителство от над 7 милиарда евро. За сравнение, 50-километровият (31 мили) тунел под Ламанша, свързващ Англия и Франция, завършен през 1993 г., струва еквивалента на £12 милиарда в днешни пари.

Въпреки че е по-дълъг от тунела Fehmarnbelt, тунелът под Ламанша е направен с помощта на сондажна машина, а не чрез потапяне на предварително изградени тунелни секции. Той ще бъде изграден през "Колана на Фемарн", пролив между германския остров Фемарн и датския остров Лоланд, и е проектиран като алтернатива на сегашната фериботна услуга от Рьодби и Путгарден, която превозва милиони пътници всяка година. Там, където преминаването сега отнема 45 минути с ферибот, ще отнеме само седем минути с влак и 10 минути с кола.

Тунелът, чието официално име е "Fehmarnbelt Fixed Link", също ще бъде най-дългият комбиниран пътен и железопътен тунел в света. Той ще се състои от две двулентови магистрали - разделени от обслужващ коридор, и две електрифицирани железопътни линии.

Освен ползите за пътническите влакове и колите, тунелът ще има положително въздействие върху товарните камиони и влакове, защото създава сухопътен маршрут между Швеция и Централна Европа, който ще бъде със 160 километра по-къс от днешния.

В момента трафикът между Скандинавския полуостров и Германия през Дания може или да преминава с ферибота през Fehmarnbelt, или по по-дълъг маршрут през мостове между островите Зеланд, Фюн и полуостров Ютланд.

 

Началото

Проектът датира от 2008 г., когато Германия и Дания подписаха договор за изграждането на тунела. След това отне повече от десетилетие, за да бъде прието необходимото законодателство от двете страни и да бъдат извършени геотехнически проучвания и проучвания за въздействие върху околната среда. Докато процесът завърши гладко от датска страна, в Германия редица организации - включително фериботни компании, екологични групи и местни общини - обжалваха одобрението на проекта поради твърдения за нелоялна конкуренция или опасения за околната среда и шума.

През ноември 2020 г. федерален съд в Германия отхвърли жалбите: „Решението дойде с набор от условия, които донякъде очаквахме и бяхме подготвени за това как наблюдаваме околната среда, докато строим, относно неща като шум и утайки Вярвам, че наистина трябва да сме сигурни, че въздействието върху околната среда е възможно най-малко“, казва Винсенсен.

Сега временното пристанище на датската площадка е завършено, няколко други фази от проекта са в ход, включително изкопаването на действителния изкоп, в който ще бъде тунела, както и изграждането на фабриката, която ще изгради тунелните секции.

Всяка секция ще бъде дълга 217 метра (приблизително половината от дължината на най-големия контейнеровоз в света), широка 42 метра и висока 9 метра. С тегло от 73 000  тона всеки, те ще бъдат тежки колкото повече от 13 000 слона.

„Ще имаме шест производствени линии и фабриката ще се състои от три халета, като първото вече е завършено на 95%“, казва Винсенсен. Секциите ще бъдат поставени точно под морското дъно, на около 40 метра под морското равнище в най-дълбоката точка, и ще бъдат преместени на място с шлепове и кранове. Позиционирането на секциите ще отнеме около три години.