Европейският център за транспортни политики застана зад предложението за закриване на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ и прехвърляне на функциите ѝ към Националното ТОЛ управление и МВР. Според организацията това е закъсняла, но наложителна стъпка за справяне с дългогодишната корупция, която е подкопала пътната безопасност и репутацията на България.
Ето какво гласи позицията на ЕЦТП:
Европейският център за транспортни политики подкрепя
предложението за закриване на Изпълнителна агенция
„Автомобилна администрация“ и прехвърляне на функциите ѝ към
Националното ТОЛ управление и Министерството на вътрешните
работи. Това е необходима и закъсняла стъпка за справяне с
дългогодишните корупционни практики, които компрометираха
дейността на агенцията и нанесоха сериозни щети върху пътната
безопасност и международния имидж на България.
Въпреки множеството публични скандали, Министерството на
транспорта и съобщенията не поиска и не предприе конкретни
действия спрямо професионалното ръководство на ИААА, което не
успя да се справи с корупцията, а напротив тя придоби невиждани до
момента размери. Това за пореден път доказва, че политическото
ръководство на министерството не може или по-лошо не желае да се
справи със системната корупция в сектора.
С въвеждането на пълноценна електронизация чрез ТОЛ системата е
възможно да се гарантира контрол без човешка намеса: системата
може да измерва теглото на превозните средства, да проверява за
валиден технически преглед и застраховка „Гражданска отговорност“,
да установява средна скорост чрез време за преминаване на отсечки,
както и да издава и връчва наказателни постановления по електронен
път. Всичко това – без никакъв пряк човешки фактор, което
автоматично елиминира възможността за корупционни практики.
Закриването на ИААА би било ясен сигнал, че подобни практики няма
да бъдат толерирани повече и че правителството и Народно събрание
имат желание да се справят с корупцията в сектор транспорт.
Настояваме обаче този процес да бъде съпроводен с ясни механизми
за контрол, прозрачност и отчетност – включително с допускането на
граждански организации и медиите като независими наблюдатели.
Само така може да се гарантира, че прехвърлянето на функциите няма
да бъде просто административна промяна, а реална реформа в полза
на обществото и пътната безопасност.
ЕЦТП ще продължи да следи внимателно процеса и ще оказва
експертна подкрепа на всяка институция, на всяка неправителствена
организация и на всички граждани, които предприемат реални
действия за справяне с корупционните практики и за подобряване на
пътната безопасност и международния имидж на Република България
в името на бъдещето на нашите деца!
С уважение,
Диана Русинова
/Председател на Сдружението/
Европейски център за транспортни политики