Европейският център за транспортни политики застана зад предложението за закриване на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ и прехвърляне на функциите ѝ към Националното ТОЛ управление и МВР. Според организацията това е закъсняла, но наложителна стъпка за справяне с дългогодишната корупция, която е подкопала пътната безопасност и репутацията на България.

Ето какво гласи позицията на ЕЦТП:

Европейският център за транспортни политики подкрепя

предложението за закриване на Изпълнителна агенция

„Автомобилна администрация“ и прехвърляне на функциите ѝ към

Националното ТОЛ управление и Министерството на вътрешните

работи. Това е необходима и закъсняла стъпка за справяне с

дългогодишните корупционни практики, които компрометираха

дейността на агенцията и нанесоха сериозни щети върху пътната

безопасност и международния имидж на България.

Въпреки множеството публични скандали, Министерството на

транспорта и съобщенията не поиска и не предприе конкретни

действия спрямо професионалното ръководство на ИААА, което не

успя да се справи с корупцията, а напротив тя придоби невиждани до

момента размери. Това за пореден път доказва, че политическото

ръководство на министерството не може или по-лошо не желае да се

справи със системната корупция в сектора.

С въвеждането на пълноценна електронизация чрез ТОЛ системата е

възможно да се гарантира контрол без човешка намеса: системата

може да измерва теглото на превозните средства, да проверява за

валиден технически преглед и застраховка „Гражданска отговорност“,

да установява средна скорост чрез време за преминаване на отсечки,

както и да издава и връчва наказателни постановления по електронен

път. Всичко това – без никакъв пряк човешки фактор, което

автоматично елиминира възможността за корупционни практики.

Закриването на ИААА би било ясен сигнал, че подобни практики няма

да бъдат толерирани повече и че правителството и Народно събрание

имат желание да се справят с корупцията в сектор транспорт.

Настояваме обаче този процес да бъде съпроводен с ясни механизми

за контрол, прозрачност и отчетност – включително с допускането на

граждански организации и медиите като независими наблюдатели.

Само така може да се гарантира, че прехвърлянето на функциите няма

да бъде просто административна промяна, а реална реформа в полза

на обществото и пътната безопасност.

ЕЦТП ще продължи да следи внимателно процеса и ще оказва

експертна подкрепа на всяка институция, на всяка неправителствена

организация и на всички граждани, които предприемат реални

действия за справяне с корупционните практики и за подобряване на

пътната безопасност и международния имидж на Република България

в името на бъдещето на нашите деца!

С уважение,

Диана Русинова

/Председател на Сдружението/

Европейски център за транспортни политики