Има ли разпоредба, която да задължава някого да НЕ шофира със скорост под 50км/ч? Този въпрос създаде голяма дискусия в социалните мрежи.

Оказва се, че има отговор от КАТ (макар и непълен) по казуса. Запитванете е направено от страницата "Аз на пътя - научи ме да шофирам".

Администраторът на страницата дава яснота и по пример, който наскоро е бил дискутиран:

Искам да направя един пост свързан с "минималната скорост", за която многократно се водят спорове.

Макар и да са взели само част от въпросите ми, които зададох (и съм дозадал нови въпроси, още по-ясни от предишните), според КАТ, няма разпоредба в ЗДВП, която да задължава някого да НЕ шофира със скорост под 50км/ч, с изключение на конструктивна максимална скорост и при повреда.

Бях дал пример на няколко човека тук, които усилено ме псуваха и обиждаха, какво правим с камион, който е натоварен на максималното си тегло (говорим за влекач с полуремарке и максимално да е 40 тона), спрял е на Круиза на Тракия посока София и после се налага да тръгне нагоре. Камионът е с най-малкия двигател, навън е жега, климатикът думка на макс. И там по това голямо нанагорнище - просто не може да вдигне повече от 49км/ч. Но преди това е карал с 60, защото е имал инерция и е можел да поддържа скорост.

И въпросът ми беше - трябва ли да слезе от магистралата при такива условия и щом не може в момента да развие тези 50км/ч, за които се говореше, че са минимална скорост, как в случая камионът да премине през магистралата, като там няма къде да слезе вече и няма как да развие по-голяма скорост докато не мине тунела горе.

Според тях - нямало право да се движи. За щастие - не е така. Има право да се движи, защото нито е дефектирал, нито конструктивната му максимална скорост е под 50км/ч. В Германия, например, в закона ясно пише, че на магистралата има минимална скорост, която е 60км/ч на РАВНО! Тоест, помислено е за тежкотоварната техника, която по големите баири може да не може да вдигне 60км/ч, но на равно може. Но, все пак Германия, нали...

Тоест, ако превозното ви средство може да развие конструктивно над 50км/ч и нямате повреда, която да не ви позволява да се движите с над 50км/ч, имате право да се движите и със скорост по-ниска от 50км/ч, при условие, че имате причина за това. Като причина дадена за това - няма. Просто има член 22, алинея 1, която казва, че не трябва да се движите твърде бавно без причина. Причините могат да са от - натоварено превозно средство, през чувство за безопасност и каквото се сетите. Разбира се, член 22 е много удобна възможност да се тълкува всичко кой както иска и все шофьорът да е виновен.

По-долу в приложения документ КАТ са дали своя отговор:

 
Все пак много шофьори не съгласиха с тълкуването, а други посочиха, че това не е правилно въобще.
 
"Те са ти отговорили каквото и ние знаем в общи линии. Ама и ладите развиват поне 80-90. Всичко по-ниско следва да влиза в члена за предпоставките за ПТП, за каквито в БГстан не се санкционира. Аз съм карал и с 25-30 км/ч по Тракия в един сняг, дето пък нито един снегорин не беше излезнал да чисти…Но сега през лятото, не разбирам какви са тия автомобили, дето поне 100 не могат да вдигнат. Да накараш лятно време ТИР да те изпреварва, дето се движи с 90-95 - за мен трябва да ти светне лампа някъде, че нещо не ти е мястото на магистралата. И ако на теб не ти светва, на КАТ трябва да им светне. ", обяснява Момчил М.
 
"Много правилно са отговорили, ако не можеш да развиваш повече от 50 нямаш работа на магистралата. А ако превозното средство няма сила да се движи по-бързо, но конструктивната скорост надвишава 50те, то тогава си джиткаш в дясната лента. Нищо сложно няма в цялата работа. Въпросът на мен ми е, защо спираме до 0 в двете ленти като няма никаква видима причина, и след 1 км пак се движим нормално? И това се случва в няколко различни участъка на магистралата.", пита Васил С.
 
"Вие като си четете изказването, не намирате ли постановката да се качиш на магистралата с 50 за слабоумна? Както и постановката да управляваш неизправно мпс по нея за ок.", коментира Ивайло Т.