Има ли разпоредба, която да задължава някого да НЕ шофира със скорост под 50км/ч? Този въпрос създаде голяма дискусия в социалните мрежи.
Оказва се, че има отговор от КАТ (макар и непълен) по казуса. Запитванете е направено от страницата "Аз на пътя - научи ме да шофирам".
Администраторът на страницата дава яснота и по пример, който наскоро е бил дискутиран:
Искам да направя един пост свързан с "минималната скорост", за която многократно се водят спорове.
Макар и да са взели само част от въпросите ми, които зададох (и съм дозадал нови въпроси, още по-ясни от предишните), според КАТ, няма разпоредба в ЗДВП, която да задължава някого да НЕ шофира със скорост под 50км/ч, с изключение на конструктивна максимална скорост и при повреда.
Бях дал пример на няколко човека тук, които усилено ме псуваха и обиждаха, какво правим с камион, който е натоварен на максималното си тегло (говорим за влекач с полуремарке и максимално да е 40 тона), спрял е на Круиза на Тракия посока София и после се налага да тръгне нагоре. Камионът е с най-малкия двигател, навън е жега, климатикът думка на макс. И там по това голямо нанагорнище - просто не може да вдигне повече от 49км/ч. Но преди това е карал с 60, защото е имал инерция и е можел да поддържа скорост.
И въпросът ми беше - трябва ли да слезе от магистралата при такива условия и щом не може в момента да развие тези 50км/ч, за които се говореше, че са минимална скорост, как в случая камионът да премине през магистралата, като там няма къде да слезе вече и няма как да развие по-голяма скорост докато не мине тунела горе.
Според тях - нямало право да се движи. За щастие - не е така. Има право да се движи, защото нито е дефектирал, нито конструктивната му максимална скорост е под 50км/ч. В Германия, например, в закона ясно пише, че на магистралата има минимална скорост, която е 60км/ч на РАВНО! Тоест, помислено е за тежкотоварната техника, която по големите баири може да не може да вдигне 60км/ч, но на равно може. Но, все пак Германия, нали...
Тоест, ако превозното ви средство може да развие конструктивно над 50км/ч и нямате повреда, която да не ви позволява да се движите с над 50км/ч, имате право да се движите и със скорост по-ниска от 50км/ч, при условие, че имате причина за това. Като причина дадена за това - няма. Просто има член 22, алинея 1, която казва, че не трябва да се движите твърде бавно без причина. Причините могат да са от - натоварено превозно средство, през чувство за безопасност и каквото се сетите. Разбира се, член 22 е много удобна възможност да се тълкува всичко кой както иска и все шофьорът да е виновен.
По-долу в приложения документ КАТ са дали своя отговор:
Все пак много шофьори не съгласиха с тълкуването, а други посочиха, че това не е правилно въобще.
"Те са ти отговорили каквото и ние знаем в общи линии. Ама и ладите развиват поне 80-90. Всичко по-ниско следва да влиза в члена за предпоставките за ПТП, за каквито в БГстан не се санкционира. Аз съм карал и с 25-30 км/ч по Тракия в един сняг, дето пък нито един снегорин не беше излезнал да чисти…Но сега през лятото, не разбирам какви са тия автомобили, дето поне 100 не могат да вдигнат. Да накараш лятно време ТИР да те изпреварва, дето се движи с 90-95 - за мен трябва да ти светне лампа някъде, че нещо не ти е мястото на магистралата. И ако на теб не ти светва, на КАТ трябва да им светне. ", обяснява Момчил М.
"Много правилно са отговорили, ако не можеш да развиваш повече от 50 нямаш работа на магистралата. А ако превозното средство няма сила да се движи по-бързо, но конструктивната скорост надвишава 50те, то тогава си джиткаш в дясната лента. Нищо сложно няма в цялата работа. Въпросът на мен ми е, защо спираме до 0 в двете ленти като няма никаква видима причина, и след 1 км пак се движим нормално? И това се случва в няколко различни участъка на магистралата.", пита Васил С.
"Вие като си четете изказването, не намирате ли постановката да се качиш на магистралата с 50 за слабоумна? Както и постановката да управляваш неизправно мпс по нея за ок.", коментира Ивайло Т.
Неизвестен 11:20, 22.08.2024
А ако автомобил се движи с ниска скорост на двупосочен път и прави колона от 5 и повече автомобила и не ги пропуска на първата отбивка , кой ще го санкционира. Това не е ли предпоставка за ПТП, защото всички след него ще правят опити за изпреварване
Неутрално 11:25, 22.08.2024
Опасни ли са автомобилите с десен волан на двупосочен път и ако са опасни кой им разреши да се регистрират в държавата България. Преди нямаше такова право
Маги 12:19, 22.08.2024
Нашите магистрали са с две ленти и една аварийна. Не може да се сравняват с магистралите в Германия. Като някой пълзи в дясната, това създава проблем и на тези които карат със 100, и на тези които карат с повече. Да не говорим и за коловозите в дясното платно. Такова крадене от магистралите беше, това е резултата от управлението на ББ.
Химик 18:02, 22.08.2024
Има пътен знак което задължава водача на мпс да се движи над посочената в пътния знак, при липса на такъв знак водачът не подлежи на санкция, а само псуващи водачи които си мислят че зад гърба им други водачи ще са на тяхна страна, бъдете сигурни че ще пропусне колоната, но това няма да става при всеки настигнал го водач
Климбо
Няма такъв ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН а ПРЕПОРЪЧИТЕЛЕН за минимална скорост..поне в България
Ми така 20:48, 22.08.2024
И аз не спирам никога на зелен светофар!Но в Пловдив всички пред мен спряха и аз спрях.Мразя да се блъскам!
Меч 02:13, 21.08.2024
Хайде някой да ви обясни с дупките по Тракия и безумните фуги по Струма как да караш бързо?
skk
Карай си по стария път, там и с 30 можеш да пъплиш! Все сте недоволни!
Меч
Щом нямаш проблем да висиш по сервизи, карай! На мен колата ми трябва здрава, не таралясник.
Стоян 02:28, 21.08.2024
А с пилотите които карат с 200км какво правим ?
Варо
Тези които карат с 200 не са твой проблем в сравнение с този, който кара с 50. Защото във втория случай ти можеш да го удариш отзад, ако не съобразиш спирачния си път.
Верно?
Верно ? Този дето кара с 200, не може да те удари отзад викаш
Фастер 06:54, 21.08.2024
Не съм фен на соц возилата,но съм имал и карал.Автомеханик съм.Та и Москвича и Ладата в добра кондиция си държат 130-150 ,а и пълнят километражите!Моя Жигула въртеше гуми до 3та предавка.Няма как да се влачиш дори с Трабант с 50 на магистрала и той държи 100-120
Водач от 1988г 11:08, 21.08.2024
Минималната скорост по конвенционалните пътища е 35 или 40 км/ч в зависимост от състоянието на пътя, а максималната е 80 км/ч. Минималната скорост за градски пътища е 25 км/ч, а максималната 50 км/ч.
Водач от 1988г 11:09, 21.08.2024
По испанските магистрали максималната разрешена скорост обикновено е 120 км/ч за автомобили и мотоциклети. Тази цифра обаче може да варира в зависимост от пътните условия и конкретните знаци на определени участъци. От друга страна, минималната скорост по магистралата е установена на 60 км/ч.
К2 13:18, 21.08.2024
Не трябва да има право да се кара под 50-60 км/час, защото е опасно за движението! Това някои държави отдавна са го разбрали, а Бай Ганьо не е!
Крал Артур 13:33, 21.08.2024
Аз да попитам,някой сеща ли се за Витиня,а кажете ми кой простак е решил със заповед,тежкотоварните работещи возила да им се е...вас майката,губене на време и средства,тормозен на техниката и прочие,толкова ли им бе стигнал болният мозък,вместо леките автомобили да бъдат отбити по старата Витиня,а тежките да движат ,примерно със методична скорост по ремонтираната се вече 1000 години псевдо магистрала.
Крал Артур 13:34, 21.08.2024
***
Джо 13:40, 21.08.2024
Питайте с колко се кара в средната лента ,че много не са чели за изпити.
skk 21:46, 21.08.2024
Сега да ви светна, че на магистрала нямаш право да караш в крайна лява лента, освен за изпреварване и заобикаляне. Само като видиш как се кара и коментарите са излишни. В СОФИЯ 90% от шофьорите не знаят да завиват! Тръгва от крайна лява и влиза в крайна дясна!
Георги 17:01, 20.08.2024
Чета статията и виждам, че се сравнява наша магистрала с Германия, обаче има една подробност и тя е, че в Германия и не само, магистралите са с три ленти в едната посока, това позволява на по бавните МПС- та да са в крайно дясна лента с което по никакъв начин не затрудняват движението, докато в България няма такава т.е. магистралите дори и по това не отговарят на европейските, да не говорим за настилка, възли, маркировка и знаци.
Йордан
Да ,ама в Германия при три ленти по бавните се движат в дясната лента,а в Бг дори и да има три ленти например околовръстното на София масово бавно движещите са в средната ,а не в крайна дясна лента.Опира до мислене ,дисциплина и ...
skk
Прочети закона и ще разбереш защо е така на околовръстното. Пълно е с неграмотни шофьори!
Иван 19:12, 20.08.2024
АМИ МНОГО Е ПРОСТОНЕ МОЖЕШ ДА ВДИГНЕШ ПОВЕЧЕ ОТ 49КМ.Ч.,ЗАЩОТО СИ ПРЕТОВАРЕН!!!КАТО СИ ПРЕТОВАРЕН СЕ МАХАШ НА ПЪРВО ВРЕМЕ ОТ МАГИСТРАЛАТА ИНАЧЕ ГЛОБА И ТО СОЛЕНА!ТЕЗИ С НИСКА СКОРОСТ НА МАГИСТРАЛАТА СА КРАЙНО ОПАСНИ!НЯКОЙ ДА СИ НАПРАВИ ТРУДА И ДА ПОГЛЕДНЕ КОРКО ХОРА СА ЗАГИНАЛИ И ОСТАНАЛИ ИНВАЛИДИ ОТ ТАКИВА УБИЙЦИ И ОТГОРЕ НА ВСИЧКОТО ВИНОВЕН ВИНАГИ Е ПОСТРАДАЛИЯ ЗАЩОТО Е ОТЗАД И МУ ЛЕПВАТ НЕСЪОБРАЗЕНА СКОРОСТ!!!
Йордан
Да съгласен съм за бавно движещите си прав,но сигурно не си карал камион с нормално допустимо общо тегло 40тона и мощност средно 450кс. зависимост от наклона не може да вдигне над 50км. . Затова в белите държави в места с изкачване правят и аварийната лента свободна за движение,но в Бг не е така
Веселин
Е как защо е претоварен,за да Е*бе майката на пътя,като го направи на коловози.Той и без това е зле, че да стане още по зле ,и утре като завали да задържа вода и някоя шматка да се утрепи!
Неинформиран
Има една книжка, която се казва (Правилник за движение по пътищата) не е зле да си я прочетеш. Включително и главата за товарни автомобили, защото много глупости излизат от ръцете с които пишеш.
Чичо 19:27, 20.08.2024
Да се движиш с 50 на магистрала най малкото е неуместно,това е скоростен път за такъв камион например най удачното движение е по другите пътища с различна категория
Тираджия
Ами то тогава по твоята логика да я забранят направо камиони и да е само за такива като теб. Трябва да ви натоварят на един влак всички и да пратят в някоя бяла държава за малко. Има една думичка - толерантност, но за българина непозната.
Мама им 21:16, 20.08.2024
А да се движиш със200 и отгоре е уместно,така ли разбирачи
Мама ти
А ти голем разбирач ли си бе, калъф недоклатен!
Мама ви
Я млък и двамата!
Ламарин Тенекеджиев 22:04, 20.08.2024
От коментарите става ясно, че тези които искат камиона да НЕ СЕ движи по магистралата са изключително неграмотни и с най-много правописни грешки!
julian 22:04, 20.08.2024
Алооооо!! В България НЯМА "МАГИСТРАЛИ"!!!!
Ми не! 22:18, 20.08.2024
Претоварен?! А защо е претоварен? И това ли вече е разрешено? Много избирателно се прилагат еврогейски закони! Все бързите коли са ви виновни!
Ламбо 22:41, 20.08.2024
Я, питайте тези умници от КАТ, позволено ли е на магистрала един камион със скорост 90 да изпреварва друг камион движещ се с скорост 85 км/ч и така половин час блокирани всички платна.
Кочо Честименски
Защото за разлика от теб бърза за някъде, недоклатен малоумнико и шофира до 11 часа на ден, а ти просто можеш да изчакаш две минути изпреварване и пак ще свариш *** парада.
Ванчо 23:49, 20.08.2024
Тъпаците които карат с 50 не знаят какво ще им се случи в Европа отиват при дедо Господ ! Как взимат книжка и да не знаят че щом караш с 50 по магистрала трябва веднага да напусне ! Само тъпаци дискутират и то от най новите !
ТНТ
Глупаците комплексари у нас каращи с 200 също не знаят какво ще им се случи и не са безсмъртни и те отивар на работа към енергото