Комисар Тенчо Тенев с още подробности за злоупотреби в полицията. Припомняме, че в последните седмици той разкри корупционни схеми за милиони, с участието на служители на КАТ, които от години ощетяват и държавния бюджет.
„Тази схема действа в Главна дирекция „Национална полиция“, там има единен център за обработка на нарушенията от всички камери, които са на територията на страната. Грубо казано триногите, както им казват, правят снимките, колегите застават на пътя, слагат триногата, правят снимките и всички тези снимки отиват в този единен център и се обработват на територията на Главна дирекция „Национална полиция“. Колегите направиха една проверка и се оказа, че до момента над 1000 такива фиша просто ги няма, не са платени. Едни са в папката „Платени“, други са папката „Негодни“, разказа Тенев.
Проверката е установила, че много от тези фишове, които са преместени в папка „Негодни“ всъщност са годни, а при някои става дума за драстични скоростни нарушения, за които се предвижда лишаване от право на управление на МПС.
Арсеналът на КАТ - над 270 камери, над 100 са "триноги"! Ще спрат ли джигитите?
Според Тенев в тази схема вероятно са замесени много високопоставени служители на МВР, защото служителите, обработващи фишовете са изолирани и имат връзка само със своите преки началници.
„Най-вероятно някой от по-горе във веригата им се обаждал, за да бъдат тези фишове дръпнати настрани и да не се работи по тях“, смята шефът на „Пътна полиция“ в София. Зад издаването на тези книжки стоял домакина на КАТ.
Работата по случая продължава и вероятно ще има още разкрития.
Друга схема, която е разкрита наскоро „вече при нас“ в („Пътна полиция“) в за регистрация на влекачи „под различен режим, за да се спестят пари от „Гражданска отговорност“, разкри Тенев.
„Към началото на октомври имаше на голяма комплексна проверка по линия на Главна дирекция „Национална полиция“ в отдел „Пътна полиция“. Констатирахме само за последната година над 240 случая на товарни автомобили влекачи, които са с променени данни в свидетелството за регистрация“, разкри Тенев.
„Тези влекачи са регистрирани като специални и товарни автомобили. Целта на задачата е била да се избегнат определени такси, определени застраховки. Само ще ви кажа, че застраховката на влекач в порядъка до 5000 лв., докато за с специален автомобили е максимум до 1500 и 1800 лв.“, отбеляза шефът на КАТ – София.
„Най-интересното, което се оказва в тези регистрации, че в заявленията, които се подават за промяна, няма абсолютно никакви документи“, посочи Тенев.
Засега са установени 12 души, които са участвали в схемата, „като са пипали в системата и са променили регистрациите“.
Трета схема, която е разкрита, е с катастрофиралите автомобили, обявени от застрахователите за „тотална щета“. Когато един автомобил бъде обявен за такъв, той не може да бъде пререгистриран.
„До момента сме изкарали пет случая (на пререгистрация) за миналата година. Продължаваме все още проверката и по тях и се оказва, че автомобили, които стойностите им са между 100 и 200 000 лв. са обявени за „тотал щета“, изплатени са от застрахователите и по един заобиколен начин от провинцията идват при нас и ние ги регистрираме наново и ги препродават пак“, каза Тенев.
Върнаха Тенчо Тенев като шеф на КАТ
Той сподели и за схема за издаване на фалшиви книжки на сирийци и афганистанци, разкрита от началникът на "Административното обслужване на граждани", който е бил много съвестен, но след изобличаването на злоупотребата е бил преместен. Зад издаването на тези книжки е стоял домакинът на КАТ.
„Мога само да ви кажа, че той го е правил по много деликатен начин. Идвал е сутрин рано влизал е пипал е в системата изпитни протоколи, които са от ДАИ, които идват при нас с примерно 15 човека, той му пише изпитният протокол, пише номера на изпитния протокол, но лицето не фигурира в списъка, който е вътре. Издава му свидетелството и пакистанеца примерно, или афганистанеца, или сириеца замина в чужбина с това свидтелство. За това свидетелство по нашите системи се вижда, че човекът си е изкарал курсовете в България, а него го няма. Когато преровихме нещата по-точно колегата, който прерови нещата - Калоян Драганов и се оказа, че липсва вътре в изпитния протокол името на чуждия гражданин“, разказа Тенчев пред bTV.
„Заведохме 60 досъдебни производства и дадохме всички тези случаи на прокуратурата и за това, че колегата ги намерите неща не след дълго беше привикан и беше преместен на друга работа“, каза шефът на КАТ-София.
Разкриха мащабна схема на катаджии, свързана с фиктивно платени фишове
Шефът на КАТ-София коментира и повдигнатите му обвинения за престъпления по служба. Според Тенев арестът му е имал за цел да предотврати завръщането му в "Пътна полиция".
Комисар Тенчо Тенев е началник на отдел „Пътна полиция“ към СДВР. През 2008 г. е назначен за първи път като заместник -началник в КАТ София. Три години по-късно е освободен и пенсиониран. Тенев завежда дело за неправомерното си отстраняване и 4 години по-късно е възстановен на поста. През 2014 г. е повишен в началник на КАТ София. Преди година е преместен като началник на „Охранителна полиция“ в Асеновград. През май миналата година, при акция на отдел „Вътрешна сигурност“ на МВР, Тенчо Тенев е задържан за 72 часа, след което е освободен под парична гаранция.
Окръжната прокуратура в Пловдив му повдигна обвинения за престъпления по служба - неправомерно сключени договори за дарения на камери за наблюдение на районното управление в Асеновград и автомобилни гуми за патрулните коли на обща стойност около 10 000 лв. и незаконно държане на боеприпаси.