България е на първо място по стоки менте в Европейския съюз. Най-подведени като потребители се чувстват българите – 19% смятат, че купуват фалшиви продукти, показва доклад на Службата на ЕС за интелектуална собственост.
Един на всеки 10 европейци казва, че е бил подведен да купи фалшиви стоки.
След нас са Румъния и Унгария. За сравнение в Швеция и Дания потребителите са доста по-внимателни, когато пазаруват.
В изследването са обхванати стоки от всички сектори – козметика, играчки, вино и напитки, електроника, облекло и дори пестициди.
Подправените продукти са 6,8% от вноса в Европа. А стойността им се равнява на 121 млрд. евро.
На митническите пунктове хващаме големи количества стоки, които са фалшификат, обяви Гергана Чешмеджиева, главен експерт в Агенция „Митници“ пред БТВ. Най-често – на границата ни с Турция.
За 2020 г. са заловени около 2 млн. артикула на стоки менте и почти цялото количество е унищожено.
Най-често тези стоки идват от Турция, Обединените арабски емирства, Хонконг и Китай. Това е тенденция от години наред, уточни Чешмеджиева.
Най-често фалшификатите са дрехи, обувки и детски стоки. При детските стоки става въпрос основно за дрехи и грачки, но има и конфискувани близалки, не заради съдържанието на продукта обаче, а заради карнинките.
В 50% от случаите стоките са били предназначени за вътрешния ни пазар, а другите са преминавали транзит – за страни от ЕС или за трети страни.
Имаме сигнали за такива стоки, стигнали до потребителите, но не са преобладаваща част от жалбите, каза председателят на , Комисия за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов.
Според него е важен и въпросът доколко българския потребител е склонен с ясно съзнание да си купи стока менте.
Той предупреди, че тези стоки носят и риск за здравето, като най-опасни са фалшификатите на козметика и на хранителни добавки. Маргаритов напомни, че един от начините да се определи дали една стока е менте е цената – тя обикновено е много-по0ниско от тази на оригинала.
Председателят на КЗП призова хората внимателно да гледат етикетите и да се възползват от правото на отказ при пазаруване онлайн.