Всички, които са живели в годините на соца, помнят как средният българин чакаше години, за да се сдобие с "Лада" или "Жигули". Същото се повтаря и сега с богаташите в света.

Няма значение дали сте руски, арабски или български милионер. Ако искате да притежавате нова суперлуксозна яхта, ще трябва да чакате най-малко до 2024 г., за да си я поръчате.

Желаещите да си купят плаващи ферарита днес са повече от всякога и производителите не смогват да отговорят на търсенето.

COVID ерата превърна големите луксозни яхти в най-желаните "острови" за притежаване. Много милионери ги смятат за местата, в които при бъдещи епидемии могат хем да се уединят, хем да си живеят в луксозни условия, без да се отказват от пътешествия.

"Ако заможен българин иска да си купи яхта сега, дилърът му казва, че срокът на доставката е юни догодина. Докато той се посъветва с жена си, минава седмица и когато направи офертата си, доставката вече се премества за септември. И става въпрос за малък, към среден клас лодки, а за високия се чака до 2024 г.", коментира пред "24 часа" Лъчезар Братоев, собственик на една от първите фирми вносители. Той е сред основателите и първи председател на Асоциацията на производителите и вносителите на яхти в България.

"За нас ситуацията на пазара не е добра, защото има интерес, но няма лодки, няма какво да продаваме", казва той.

И у нас по-голямото търсене е заради пандемията, която е показала, че не може да се събират много хора на едно място. Дори яхтите, които струват по 5-10 млн. евро , не събират повече от 10 човека, докато в хотелите на закуски, шведски маси това са стотици туристи. Освен това е инвестиция, купуваш я, защото не знаеш какво ще стане с парите, казва Братоев.

Според него почти всеки български олигарх има яхта, но техните съдове не влизат у нас, купени са в чужбина и обикновено ги държали на Ривиерата, в Малта, на Карибите също имало много български яхти.

Ако българин купи такъв плавателен съд и го регистрира у нас, това означавало, че парите му са чисти. Обикновено след такива сделки веднага следвала проверка от данъчните. Братоев знаел, че и политически лица имат лодки, но се водят на фирми.

В България, както и по света, най-много се купуват лодки с цени между 20 000 и 100 000 евро. Купувачите са хора, които обичат морето, но нямат големи възможности. Тези съдове са да излезеш сутрин в морето и вечерта да се прибереш вкъщи или в хотела.

Втората група са средни яхти, в които има баня, тоалетна, една-две стаички. Цените им са от 100 000 до 1 млн. евро, те са от тези, с които можеш да се придвижиш от едно място на друго за ден, два, три.

Големите лодки на по-крупните бизнесмени са с цени от 1 до 5 млн. евро и луксозният тип са на много богатите хора, с цени от по 20, 30, 50 млн. евро.

Яхти от най-високия клас не се поръчват от България. Имало е покупки на средния и високия клас, през годините са били няколко десетки, някои са продадени. Бумът е бил през 2007-2008 г., когато една фирма е продавала по 43 лодки на година, а броят на фирмите е към 37. Сега се продават между 2 и 5 плавателни съда.

Преди ковид кризата по-големите компании правели лодки, които чакат клиенти, сега е обратно - без предварителна заявка няма производство. И в същото време за следващите години нямало сериозен производител, който да поеме поръчка, защото целият му капацитет е запълнен.

Реално във високия клас яхти никога не е имало криза. Там, ако някой има милиарди, и половината да загуби, няма да обеднее. По-скоро кризата била в малкия и средния клас, споделят експерти.

Според хора от този бизнес яхтеният турист, който купува или ползва под наем плавателен съд, хипотетично е по-платежоспособен, плаща повече данъци, дава много повече пари, за да изкара почивката си.