Пиете ли бутилирана вода?

Тази, която може да се вземе от рафта на магазина по всяко време, със сигурност е по-удобна дори от най-красивата и екологична бутилка с предварително налята от вас вода. Освен това последната може лесно да бъде забравена или по някаква друга причина да не може да бъде взета с вас. И въпреки че водата от магазина има много предимства:поне такава напитка ще бъде добре филтрирана или дори газирана, като максимум - наситена със соли и минерали, този масов продукт повдига редица съмнения.

Защо бутилираната вода може да се окаже най-голямата измама в човешката история, обяснява статия, поместена в yandex.ru.

Как започна всичко

За първи път пазарът видя бутилирана вода през далечния осемнадесети век: през 1760 -те, Jackson's Spa, компания от Бостън, предлага "лечебна" вода, излята в прозрачни стъклени бутилки.

Истинската популярност на такава вода обаче идва век по -късно. През деветнадесети век хората, страдащи от лошото качество на чешмяната вода и различни инфекции в допълнение (заслужава си да си припомнят случаите на коремен тиф), посрещат с вълнение друга "новост". Предварително пречистената и бутилирана вода, която беше много по-безопасна за пиене от същата течност, но от чешмата, буквално беше пометена от рафтовете.

По-късно обикновената, неминерализирана вода отпадна от играта. През ХХ век идеята за хлориране на чешмяната вода я направиха по-безопасна за пиене и повечето хора предпочетоха да не харчат пари за това, което тече практически свободни от крановете им у дома. Те активно купуваха само минерална вода: за да не се налага сами да ходят до изворите.

В игра влизат гигантите

Френският лекар Луи Перие активно се занимава с производството на вода: през 1898 г. той открива предприятие, което се занимава с бутилирането на "лечебна" вода от изворите на град Вереж в промишлен мащаб. Прави впечатление, че компанията успя да забогатее поради така наречения ефект на Веблен (демонстративно потребление на стоки поради високата им цена): първоначалните доставки бяха предназначени за скъпи хотели и ресторанти, а по-късно мигрираха към магазините, но запазиха усет за избор на елитите.

Водата в малки зелени бутилки се смяташе за "престижна", беше представена в най-добрите барове и хотели в Европа и дори в САЩ, но продажбите не бяха много големи. Едва през 1946 г. бизнесът е придобит от човека, който ще направи Perrier световна марка. Густав Льовен - така се казва той, за няколко години завладя половината от френския пазар, измествайки Евиан и Вител, след това превзе Европа, а в средата на 70 -те години хвана и американските потребители на бутилирана вода.

Снимка 547586

Новият снобизъм

През 1975 г. средният американец пие само 3,79 литра бутилирана вода годишно, а привлечените от Льовен консултанти нарекоха мечтата му да направи такава вода масов продукт луда, твърдейки, че е невъзможно успешно да се продава "просто вода" в родината на Кока -Кола. Льовен не ги слуша, а през 1977 г. в Щатите стартира мощна рекламна кампания. Бюджетът й беше 5 милиона долара: толкова пари за популяризиране на бутилирана вода никой не е харчил преди.

Основният акцент в кампанията беше направен върху "елитарността" на напитката. В рекламата стана ясно, че само богатите хора могат да си позволят вода от френски източник. И този прост ход проработва. "Това беше перфектната напитка за млади и обещаващи топ мениджъри", -обяснява председателят на Beverage Marketing Corporation Майкъл Белас.

"Снобизмът на обедната почивка с вино беше заменен от снобизма на обедната почивка с маркова вода: хората започнаха да поръчват вода според марката - точно както преди се поръчваше вино и уиски", описва новата мода списание Time. Между 1975 и 1978 г. продажбите на Perrier в САЩ нарастватот 2,5 милиона на 75 милиона бутилки годишно.

Популярността на обикновената бутилирана вода отново дойде през деветдесетте години на миналия век, когато производителите, вече познати на потребителя от Pepsi и Cola (съответно компаниите PepsiCo и Coca-Cola), навлязоха на пазара и естествено завладяха не малка част от него.

Жестоката измама

Източник на 50% от бутилирана вода е централното водоснабдяване. Американска организация с нестопанска цел Работна група по околна среда, проверява 173 марки "натурална вода" и установила, че 18% от производителите не разкриват местоположението на изворите, 32% не казват нищо за лечебни свойства и чистота. Според изследователите това е косвено потвърждение, че делът на чешмяната вода в бутилките е още по-висок.

В заводите на най-големите производители, вода от артезиански източници или водопроводи преминава през няколко филтъра - пясък, въглища, полиране (унищожава микробиологичната флора), както и през озонатор. Солите и минералите се добавят към получената течност отделно, в строго регламентирани количества. Точното посочване на съдържанието на хранителни вещества на етикета е първият знак, че водата е "изкуствена". Учените обясняват, че в природата съдържанието на хранителни вещества във водата може да се променя ежедневно, така че е просто невъзможно да се посочат постоянни стандартизирани количества.

Но струва ли бутилирана вода толкова, колкото е исканата цена? Според експерти чешмяната вода е около две хиляди пъти по-евтина от бутилираната със същия обем. Освен това в някои страни "бутилираната" вода е дори по-скъпа от млякото и бензина, което е абсолютно абсурдно. В същото време продуктът на повечето марки на пазара е обикновена чешмяна вода, преминала през няколко филтъра, пише money.bg.

Известно е и за много груби случаи. Така че през 2019 г. американски журналисти успяха да намерят в шест марки бутилирана вода, популярни в САЩ ... арсен и то в количество, опасно за човешкото здраве.

Учените предупреждават, че даже водата, в която не са открити вредни примеси, също може да бъде опасна: ако контейнерът е направен от пластмаса, по време на съхранение течността се замърсява с микрочастици, което едва ли е нещо добро. Използването на нискокачествени пластмаси за производството на бутилки също може да повлияе на качеството на водата далеч от по-добро.