Министърът на икономиката Кирил Петков и председателят на борда на директорите на Next.e.Go Mobile Али Визваеи подписаха меморандум за строителството на завод за електрически автомобили в Ловеч. Инвестицията на германския стартъп ще е на стойност 140 милиона евро.

На един от терените на бившия завод "Балкан" в Ловеч ще бъде изградена свръхмоделна фабрика за електромобили от бранда e.GO, с капацитет до 30 000 коли годишно. Българската държава е гарантирала определени стимули за инвеститора (на стойност около 34 млн. евро), но те ще са достъпни на два отделни транша едва след изпълняването на определени условия - производството на първия автомобил във вече готовата фабрика, и производството на 20-хилядния автомобил. Така средствата на данъкоплатците са защитени.

Според д-р Улрих Херман, главен изпълнителен директор на e.GO и професор в Аахенския университет, стартът на производството в Ловеч е предвиден за началото на 2024 година. В самата фабрика при пълно натоварване ще бъдат създадени над хиляда работни места, а непряко - още до четири хиляди, смятат германците, пише Aytomedia.bg.

1. Основана e от професори
е.GO бе основана в средата на миналото десетилетие от Гюнтер Шу, също професор в Аахенския технически университет (RWTH), заедно с компанията за електрически микробуси StreetScooter. Впоследствие втората бе откупена от гиганта Deutsche Post. е.GO построи своя високотехнологична фабрика в Роте Ерде край Аахен и през 2019 произведе първия автомобил в нея, предоставен на министър-председателя на Северен Рейн-Вестфалия Армин Лашет (сега смятан за един от фаворитите за бъдещ германски канцлер). Коронакризата обаче обърка плановете и принуди компанията да подаде документи за фалит. Тя бе пререгистрирана като Next.e.GO с водещо акционерно участие на инвестиционния фонд nd.Group, регистриран в Айндховен, но базиран в Дюселдорф. 

2. Най-богата албанска фамилия в света
nd.Group е инвестиционната компания на Назиф Дестани, член на най-богатата албанска фамилия в света. Родът всъщност е от село Бозовци, край Тетово, в днешна Северна Македония. Основите на фамилното богатство са поставени от бащата на Назиф, Лазим Дестани, който емигрира от Югославия в Германия през 70-те и там създава туристическата агенция Sharr Tourist. Лазим има три деца, като едното от тях, Блерим Дестани, е киноактьор.

3.Мръсното пране на германската армия
Големите успехи в бизнеса обаче са дело на другия син, Назиф - и водят корените си от мръсното пране на германските мироопазващи сили в Косово. Младият Дестани научава, че силите на KFOR имат проблеми с комуналните услуги, закупува перални машини на старо и получава голям договор с целия германски контингент в Косово. Така е създадена корпорацията Ecolog.
По-късно фирмата му печели подобни договори и по време на мисиите в Афганистан, където малко други компании от сектора се осмеляват да предложат услугите си. Постепенно Ecolog се разраства до международна компания с представителства в над 30 страни и с над 12 000 служители. Печели договори не само с военните, но и с петролни гиганти като Shell и Total.

4. Лично състояние над 4 милиарда евро
В последните години Назиф Дестани се е оттеглил от управлението на Ecolog и се е фокусирал върху инвестиционната си компания nd Group. Личното му състояние надхвърля 4 милиарда евро по оценка на X Welt.
Али Визваеи, който подписа договора с Кирил Петков и който е главен изпълнителен директор и на nd Group, е възпитаник на Harvard Buisness School (подобно на икономическия министър) и на Оксфордския университет. Бил е старши вицепрезидент по стратегията на гиганта Siemens AG, регионален президент на химическия гигант Linde, и глобален вицепрезидент на строителната компания Bilfinger.

5. е.GO се смята за противоположност на Tesla
Само по себе си електрическото задвижване не е достатъчно, за да бъде един автомобил екологичен, смятат създателите на германския стартъп. Според тях тенденцията към все по-големи и бързи електрически модели, с все по-големи и тежки батерии - тенденцията, олицетворявана от Tesla - напълно противоречи на устойчивото развитие. Увеличаването на размера на батериите замърсява силно околната среда, а в същото време голяма част от този капацитет не се използва никога. Затова идеята на е.GO е за лек, компактен градски автомобил с малка, но напредничава батерия. Такъв автомобил може да премахне замърсяването там, където то е най-опасно - в големите градове.

6. Микрофабрики вместо гигафабрики
е.GO има амбицията да промени коренно и методите за производство. Вместо на гигафабрики като тези на Tesla, германската компания ще разчита на "микрофабрики" - с годишен капацитет едва няколко десетки хиляди коли, но пък лесни за управление, с по-ефективна логистика и без да нарушават живота на местните общности.

7. Устойчиви на драскотини купета
Самите автомобили са замислени така, че да направят производството не само по-ефективно, но и по-гъвкаво. В основата на всички модели на е.GO ще е алуминиева рама, върху която може да се монтира произволно купе от специален, устойчив на одрасквания полимер. Тази конструкция улеснява производството и го прави с около 50% по-бързо от това на конвенционалните електромобили. Гъвкавите модули означават също, че компанията няма нужда да сменя модели, за да въведе нови технологии - било в информационните системи на автомобила, било в батериите. Такива промени могат да се правят в движение.

8. С 80% по-ниски производствени разходи
Полимерното купе означава, че е.GO не се нуждае от най-скъпите за строителство цехове в един нормален завод за автомобили - като формовъчна преса, каросерийна сглобка, бояджийски цех.
Производствените разходи са едва около 20 на сто от тези на компании като Tesla например. Благодарение на това, уверявава проф. Херман, е.GO се нуждае от едва 14 000 произведени автомобила, за да излезе на печалба, докато при конвенционалните производители това се постига при стотици хиляди произведени бройки.

9. В Ловеч ще се прави и най-атрактивният модел
е.GO за момента разполага с три модела - Life, Life Sport и Life Cross, като според официалното обявление в България ще се прави и най-интересният от тях - повдигнатият Cross.
Иначе базовият модел ползва 21.5-киловатчасова батерия, която осигурява 125 км пробег в смесен цикъл и 171 км в градска среда (по тестовете на WLTP). Батерията се зарежда от мрежата за 5.7 часа.
Теглото на автомобила е 1231 кг, а максималната скорост - 122 км/ч.

10. Поръчки за поддоставчици от България
Основен доставчик на компоненти за задвижването е Bosch. Компанията обещава да разчита колкото е възможно повече на базирани в България поддоставчици. Софтуерът ще бъде разработван в българското поделение на Bosch, алуминиевата конструкция ще се произвежда от "Етем-Гестамп", а доставчик на кабели ще е японската Yazaki чрез заводите си в Ямбол.

11. Цената
Все още не можем да дадем ясни индикации за цената на бъдещите ловешки модели на e.GO. В Германия базовият модел стартира от 21 900 евро преди две години. Сега по-високата версия Life Next ще се появи на пазара за 26 650 евро, но от тях трябва да се приспаднат трите различни екопремии, достъпни в момента в Германия, и така крайната цена пада до 16 990 евро.
Тази сума обаче не е показателна. Първо, все още става дума за ранни и малки производствени серии от по няколкостотин автомобила, преди производителят да е постигнал своя break even point (при 14 000 бройки, според Херман). Второ, производителите на електромобили масово завишават цените за държавите, в които има държавна субсидия. В страни без субсидии като България стартовите цени са по-ниски.