Четирикратно се е увеличил броят на кандидатите за работа, идващи от най-засегнатите от COVID кризата сектори, отчита HR компания.

Освободените служители обаче е нужно да надградят уменията си, за да не останат трайно без работа, казват експертите.

По-малкият опит на тези хора в стандартния начин за намиране на работа (през обяви вместо чрез препоръка или от уста на уста) води до по-безразборно кандидатстване, без да се обръща внимание на изискванията за конкретната позиция, коментираха ситуацията от Adecco България.

Това, от своя страна, затруднява намирането на подходящите кандидати за по-ниските позиции, защото се утежнява процесът по  подбор, предава ТехНюз.

Освободените от засегнатите сектори хора са потенциални служители за аутсорсинг компаниите, например, стига да покриват изискванията за добро владеене на език и по-високо ниво на техническа грамотност. HR специалистите съветват тези кандидати да наградят своите умения.

За целта има достатъчно безплатни инструменти, чрез които да повишат квалификацията си и своите меки умения, така че да останат конкурентноспособни на пазара, ако кризата продължи.

Със сигурност обаче почти общовалидна допълнителна придобивка е по-голямата гъвкавост в работното време и възможността за работа от вкъщи, където съответната позиция позволява.

И докато за по-ниските позиции има достатъчно кандидатстващи, за средното и високо ниво специалисти по-трудно се намират хора за свободните позиции. Като последица от развитието на кризата и нейната непредсказуемост, доказаните специалисти не са склонни да сменят своя работодател.

Безспорен е общият спад в броя на обявените свободни позиции, но има сектори, които продължават усилено да наемат хора, твърдят от Adecco. При тях кризата не е довела до замразяване на назначенията, а точно обратното. Примери за такива сектори в България са аутомотив, ИТ и аутсорсинг.

В сравнение с първия локдаун през пролетта, при втората вълна на пандемията компаниите реагират по-балансирано и спокойно и не пристъпват автоматично към замразяване на позиции.

„Кризата е тук, тя продължава и най-вероятно ще продължи още дълго време. Но след първоначалния шок през март вече има по-малко неизвестни, бизнесът има вече по-ясна представа какво да очаква и как да се справя с последиците”, коментира Димитър Иванов, търговски и оперативен директор на Adecco за България.