София е напът да остане без таксиметрови коли. Шофьорите на жълти коли масово се отказват от професията заради пределните цени на услугата и поскъпващите горива, които правят превозването на клиенти в столицата нерентабилно, алармират пред "Труд" представители на бранша.
Според тях таксиджиите в София са намалели близо наполовина през последната година и водачите вече са около 3000 души, при 6000 преди година, колкото са и регистрираните на територията на общината.
Това е и причината дори в ненатоварените периоди вече понякога да се чака по половин час за пристигане на поръчана кола, обясняват от бранша.
За последната година цената на метана, на който карат повечето жълти коли, е поскъпнал от 1,23 лева за литър на средно 1,94 лв./л, показват данните на сайта fuelo.net. На повечето места в София обаче цените вече минаха 2 лева, обясняват таксиджии.
Така, според тях, един шофьор вече има около 2000 лв. разходи за месец - за лизинг, аренда на автомобил и гориво. И чак след като изкара тази сума, започва да печели за себе си. Затова и професията е станала недалновидна.
От месеци Сдруженията на таксиметровите превозвачи настояват цената на километър за превоз на пътници да се увеличи с поне 25 на сто в София, като предлагат таванът на цените да е значително по-висок и да се увеличи с 91 на сто.
Сред предложенията на фирмите е минималната дневна тарифа в столицата да е 1,42 лева на километър, а нощната - 1,74 лева на километър. Това щяло да гарантира приходи от около 1600 лева на месец на един водач. В момента таксиметровите шофьори работят при минимална дневна тарифа от 77 стотинки на километър и максимална от 88 ст/км. Минималната цена на нощен курс е 1,30 лева на километър, а максималната - 1,60 лв./км.
Очаква се новите цени на таксиметровите услуги в столицата да бъдат приети на сесия на Общинския съвет още през този месец.
Междувременно общинската комисия по транспорт в София взе решение да се намали патентния данък за таксиметровите превозвачи в София за 2022 г. Вместо 850 лева, той ще е 300 лева.