Обявеното намерение от регионалния министър Виолета Комитова да увеличи размера на тол-таксите за тежкотоварните автомобили, както и да включи още платени пътища в тол системата, предизвика остра реакция от засегнатите транспортни фирми.

"Несериозно е един служебен министър, на който му остава месец на поста, да обяви, че ще вдига тол таксите", коментира пред БНР шефът на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев.

Товарните и автобусните превозвачи са изненадани от думите на Комитова, защото досега тя не е обсъждала с тях проблемите на тол-системата.

Увеличават тол таксите за камионите и автобусите. С колко и откога?

"Министърът хвърля статистически данни в пространството, без да има анализ и без дискусия с фирмите защо ситуацията е такава", посочи Арабаджиев.

Преди ден регионалният министър обяви, че не е доволна от работата на тол системата, тя не изпълнявала предназначението си, а годишният приход бил едва 380 млн. лв. При това 3/4 от сумата идвала от винетките за леките коли, а само 1/4 е приносът на  тежкия трафик.

"Тол системата стартира на 1 март 2020 г., малко преди коронавируса да затвори държавите в Европа", припомни Йордан Арабаджиев и посочи, че в първата година на пандемията заради неработещи зелени коридори и огромен престой по границите на Европа браншът е отчел 30% спад на превозите.

"Сега ситуацията също е тежка, по 70-80 часа чакат шофьорите по границите. Дизелът скочи до 2.30-2.40 лв. за литър, а голяма част от превозвачите са с дългосрочни договори и трудно може да променят цените", каза Арабаджиев.

Освен това товарният превоз е бил изключен от ковид помощите и за последната година 5-6% от членовете на Съюза на международните превозвачи са прекратили дейност.

Превозвачите настояват промените в тол системата да се правят плавно и след обсъждане със засегнатите.

"Трябва да има и справедливо заплащане", настоя Арабаджиев и даде пример с таксата на един курс София-Бургас, която е 91.20 лв. за тежкотоварен камион, колкото е годишната винетка за леките автомобили.

От Съюза на международните превозвачи обвиняват МРРБ и АПИ, че също имат вина тол системата да не работи, както трябва.

"Какво пречи да се следи за претоварването на камионите? 100 рамки могат в динамичен режим за измерват теглото на камионите. Не е наш проблем, че не работят. Някой не си е свършил работата", заключи Йордан Арабаджиев.