Увеличение на тол таксите без каквито да е мерки в подкрепа на транспортния сектор, е неразумно, категоричен е изпълнителният директор на Камарата на автомобилните превозвачи Димитър Димитров.

Както вече е ясно, правителството планира да увеличи обхвата и цената тол таксите от 1 юли. Към магистралите и първокласните пътища се добавят и Втори клас пътища, които са около 3000 км. Аргументът е, че сега превозвачите минават по тях и не плащат за използването им.

Цените на винетките падат, камионите ще плащат и за второкласни пътища

"Това увеличение е изключително неразумно. Ние многократно повтаряме, че има проблеми с тол системата. Проблемите се наслагват. Тол системата е механизъм за правене на транспортна политика и не смятаме, че това е работа само и единствено на регионалния министър. Виждаме ситуацията в момента в Европа с превозвачите - в редица държави се отделят по 400 - 500 млн. до над милиард за подпомагане на превозвачите. Отделно от това има облекчение относно цените на горивата", каза Димитров пред Bulgaria ON AIR.

По думите му, увеличението се прави на ангро, което удря изключително много и почти само българските превозвачи.

"Тол системата има механизъм за правене на политика как да се прехвърли тежестта върху транзитния трафик. Тол таксите в България не са най-ниските в Европа. В момента можем да кажем, че сме на едни от най-ниските ставки, но като ги увеличим по три за автомагистрали и за първи клас пътища, и вдигнем значително за втори клас пътища, определено няма да бъдат най-евтините", обясни Димитров.

Експертът настоя, че превозвачите ни са третирани като престъпници на границата при пропуснат тол сегмент - спират се тежкотоварните автомобили и не се разрешава да се напусне територията на страната, докато не се заплати или компенсаторна такса, или да се издаде акт.

"Начинът, по който се управлява тол системата у нас, е несъпоставим с този Европа. Защото ако в една европейска държава има пропуснати тол сегменти или въобще не сме платили, то имаме определен срок, в който можем да заплатим въпросните участъци, а не да ни се налагат глоби и актове. Имаме притеснения къде отиват средствата от тол таксите", изтъкна Димитър Димитров.

"Най-справедливият начин за пътно плащане на ползваната пътна инфраструктура е тол системата. Още в началото беше анонсирано, че тол системата предвижда след време да включи и лекият трафик. Нашето предложение беше да се заплаща тол само по магистралите. Когато някой реши да ходи до ходи до морето и иска да стигне бързо - ще се качи на автомагистралата. Който обаче иска да стигне безплатно - може да пътува по Подбалканския път", поясни той.

Димитров каза още, че планират да проведат още няколко разговора, но ако не се вслушат в доводите им, протестът е най-логичното продължение.