Собствениците на Лестър Сити започнаха забележително дело срещу производител на хеликоптери след смъртта на председателя на клуба при катастрофа през 2018 г.

Семейството на Вичай Шривадханапрабха съди италианската компания Leonardo SpA за £2,15 милиарда, след като 60-годишният председател и четирима други бяха убити, когато техният хеликоптер се разби точно пред стадион King Power през октомври 2018 г.

Съдебният иск е най-големият иск за фатален инцидент в историята на Англия, според адвокатите на семейството. Те искат обезщетение за пропуснатите доходи и други щети, в резултат на смъртта на милиардера.

Съдебният иск идва повече от шест години след фаталната катастрофа и тъй като разследването на смъртта на 60-годишния председател и неговите спътници трябва да започне в понеделник.

Синът на Шривадханапрабха Khun Aiyawatt Шривадханапрабха, който пое поста председател на клуба, каза: „Семейството ми чувства загубата на баща ми толкова силно днес, колкото и досега.

„Това, че собствените ми деца и техните братовчеди никога няма да разберат дядо си, утежнява страданието ни... Баща ми се довери на Леонардо, когато купи онзи хеликоптер, но заключенията от доклада за смъртта му показват, че доверието му е било фатално погрешно. Смятам, че те са изцяло отговорни за неговата смърт."

Компанията на покойния Шривадханапрабха, King Power, е печелила повече от £2,5 милиарда приходи годишно, според адвокатите на семейството му. В делото се твърди, че "успехът се дължи на визията, стремежа, взаимоотношенията, предприемачеството, изобретателността и репутацията на Khun Вичай."

„Всичко това беше изгубено със смъртта му“, добавя той.

Фаталната катастрофа стана малко след като хеликоптерът излетя от терена на Лестър след равенство 1-1 срещу Уест Хем на 27 октомври 2018 г.

Самолетът се приземи върху бетонно стъпало и четирима от петимата пътници оцеляха при първоначалния удар, но всички впоследствие загинаха в горивния огън, който обхвана хеликоптера в рамките на минута.

Другите жертви бяха двама от персонала на Шриваддханапрабха, Нурсара Сукнамай и Кавепорн Пунпаре, пилотът Ерик Суафър и приятелката на Суафър Изабела Роза Лехович, колега пилот.

Разследващите открили, че педалите на пилота са били изключени от опашния ротор - в резултат на което самолетът е направил остър десен завой, който е бил "невъзможен" за контрол, преди хеликоптерът да се завърти бързо, приблизително пет пъти.

Отделът за разследване на въздушни произшествия описа това като "катастрофален провал" и заключи, че пилотът не е успял да предотврати катастрофата.

В делото се твърди, че катастрофата е резултат от „многобройни грешки“ в процеса на проектиране на Леонардо. Освен това се твърди, че производителят не е предупредил клиентите или регулаторите за риска.

В изявление производителят на хеликоптери каза: „Леонардо изпитва дълбоко съчувствие към онези, които загубиха живота си при инцидента, всички те очевидно са обичани от своите семейства, приятели и общности. Смъртта им беше безспорна трагедия.

„Леонардо е запознат с иска, който е бил издаден от семейството на Вичай Сриваддханапрабха в английския Върховен съд и обмисля това със своите правни съветници и застрахователи. Леонардо възнамерява да защити този иск.“

Фирмата добави: „Леонардо отбелязва, че окончателният доклад на AAIB, публикуван през септември 2023 г., не е насочил никакви препоръчителни действия към Леонардо. Докладът на AAIB заключава, че Леонардо е спазил всички регулаторни изисквания както при проектирането, така и при производството на AW169.

"Leonardo отговаря на най-модерните и строги стандарти за сертифициране и безопасност в сектора."