Танкери, натоварени с руски петрол и газ, кръстосват световния океан. Заради бойкота на Запада обяче не е ясно дали целевите получатели ще приемат доставките, тъй като САЩ и техните европейски партньори обмислят налагането на петролно ембарго върху Русия, пише "Financial Times".

Совкомфлот е най-голямата руска корабна компания и най-големият собственик в света на средни танкери, които могат да превозват между 500 000 и 800 000 барела петрол. Компанията също така оперира танкери за втечнен природен газ (LNG).

Миналата седмица 77 кораба на Совкомфлот са били в морето, според данни на Windward, компания за морско разузнаване. Един от съдовете - NS Champion, бил предназначен да акостира в Шотландия, но е върнат и е поел към Дания.

От Kpler, друга компания, която проследява движенията на танкери, коментират пред изданието, че все още няма значителна промяна в моделите на търговия на корабите на Совкомфлот, добавяйки, че много кораби все още имат европейски пристанища като техни дестинации.

"Нашата хипотеза е, че това са кораби и товари, фиксирани преди седмици", казва Матю Райт, старши анализатор на товари в Kpler.

ЕС все още не е спрял кораби, свързани с Русия, да пристигат в неговите пристанища, но се очаква блокът да последва Великобритания при въвеждането на забраната.

Глобалният петролен пазар е изправен пред най-голямото сътресение след войната в Персийския залив през 1990-1991 г. Традиционните търговски партньори на Русия търсят алтернативни източници на доставки, което в понеделник повиши цената на Brent, международния петрол, до почти 140 долара за барел, докато руският петрол дори поевтиня.

Русия обикновено изнася 5 милиона барела суров петрол на ден и 2,7 милиона барела рафинирани продукти. Европа взема около 60% от суровия й петрол и също така е важен пазар за руски дизел, мазут и бензин.

Търсенето на руски петрол се срина от началото на нападението срещу Украйна и тарифите за танкери, които акостират в руските пристанища, се повишиха с повече от 300 процента.

Според Energy Aspects, по-голямата част от руския петрол, който сега обикаля моретата, е купен и платен преди началото на боевете в Украйна.

"Но в момента европейските рафинерии не купуват руски петрол", добавя Financial Times.

Според JPMorgan, предварителните доставки на руски суров петрол за март показват спад от 1 милион барела на ден на товари от черноморските пристанища и спад от 1 милион барела на ден от Балтийските, плюс намаление с 500 000 в Далечния изток на Русия.

Освен това се очаква загуба от 2,5 милиона барела под формата на петролни продукти на ден от Черно море.

Официално: САЩ забраняват вноса на руски нефт и газ заради инвазията в Украйна

ЕС няма да последва Байдън за забрана на вноса на енергия от Русия