400 милиона долара - толкова струва на световната икономика всеки час блокиране на Суецкия канал. Припомняме, че на 24 март корабът контейнеровоз "Ever Given" заседна, блокирайки най-важния воден път, по който корабите доставят товари от Изток на Запад и обратно. За да се разбере сериозността на ситуацията: именно през Суецкия канал преминават две трети от търговията на Китай с Германия, най-голямата икономика в Азия с най-голямата икономика в Европа.

Повече от 400 кораба бяха заседнали в „задръстването“ и стоките, които носят, със сигурност няма да стигнат до клиентите навреме. Производителите и доставчиците търпят огромни загуби. И не е нужно да сте голям експерт, за да разберете от чий джоб тези загуби могат да бъдат компенсирани. Вероятно не веднага, може и не напълно, но много производители, говорейки с умни икономически термини, "ще прехвърлят разходите си в себестойността на крайния продукт". Е, вие разбирате идеята.

Поради факта, че продуктите се забавят при транспортиране, съществува риск от недостиг. И когато на пазара има по-малко стока, цената й се покачва. Ето защо, след блокирането на водния път, петролът веднага поскъпна с почти 7% - десетки натоварени танкери не могат да преминат през Суецкия канал и това вече създава недостиг.

Да видим какво друго, освен петролът, може да поскъпне поради запушването на Суецкия канал.

1. Електроника и технологии

Мобилни телефони, принтери, лаптопи и друга електроника се транспортират от Китай до Европа и Америка по Суецкия канал. И не само самото оборудване, но и компоненти - микросхеми, чипове и др. Caterpillar - най-големият производител на оборудване в САЩ, който произвежда огромна гама от продукти от багери до смартфони - вече обяви недостиг на компоненти поради запушването на Суецкия канал. Сега компанията ще трябва да ги поръча от Азия по въздух, което е по-скъпо. Както себестойността, така и цената в магазините ще се увеличат.

2. Дрехи и играчки

Китай е „глобална фабрика за облекло“, която ежедневно изпраща десетки кораби с дрехи на Запад. Те също така правят огромен брой играчки, които също се доставят главно на запад. Според Bloomberg повече от три дузини товарни кораби с всякакви стоки, включително китайски потребителски стоки, сега бяха в "задръстването" на входа на Суецкия канал. А запасите от китайски стоки в складовете в Европа и Америка се изчерпват. Факт е, че поради пандемията онлайн търговията чупи всички рекорди. На Запад беше обявено поредното заключване и хората отново получиха стимулиращи плащания, които харчат за покупки в онлайн магазини. Търсенето нараства, предлагането намалява поради стоките, заседнали в трафика, а цените растат.

3. Кафе и чай

Чрез Суецкия канал от Индия, Шри Ланка, Китай, Кения и други страни ни се доставят чай и кафе, както зърнени, така и разтворими. Едва ли ще дочакате празни рафтове в магазините: в края на краищата срокът на годност на тези продукти е много дълъг, така че има достатъчно от тях, съхранявани в руските складове. Но ако блокирането на канала се беше удължило още малко, асортиментът от чай и кафе в магазините щеше да намалее. И цените ще се повишат, както без него.

4. Като цяло всичко

"Блокирането на Суецкия канал може да повлияе на всичко, което виждате в магазините" - цитира NBC думите на експерта по контейнерни превози Ларс Йенсен. И ето защо може да се случи.

Още преди блокирането на Суецкия канал имаше криза в контейнерния трафик, съобщи Bloomberg. Поради пандемията и прекъсването на търговските връзки в пристанищата се натрупват огромен брой контейнери, превозващи стоки по море - главно в Съединените щати. В резултат на това имаше недостиг на контейнери в Китай и други азиатски страни, а цените на наемите им се увеличиха четирикратно.