8 юни 1708 година. Испанският галеон “Сан Хосе” избухнал в пламъци близост до брега на колумбийския град Картахена. Плавателният съд бил на под постоянни обстрели от британската флота още от следобедните часове на фаталния ден. До вечерта “Сан Хосе” вече бил изчезнал в дълбините на Карибско море. Заедно с него обаче потънали 600 души и едно съкровище на стойност 20 милиарда долара.

В продължение на векове испанския галеон лежи на дъното на океана. Мистерията, която го обгражда обаче, започна поетапно да се разплита през 2015 година, когато правителството на Колумбия съобщава напълно официално, че “Сан Хосе” е бил намерен.

Четири години по-късно корабът все още лежи във водите на Карибско море на дълбочина от едва 600 метра. В момента е обект на доста дългогодишен спор между няколко страни. Всяка от тях твърди, че има права не само над него, но и скъпоценностите, които са на борда.

Колумбийското правителство не е разкрило точното местонахождение на легендарния галеон. Предполага се обаче, че "Сан Хосе’ се намира близо до островите Росарио – тропически архипелаг и национален парк на около 40 км от Картахена. В района преминават рояци малки моторни лодки, които транспортират отиващите на плаж туристи всеки ден. И докато си над водата е трудно да не се опиташ да си представиш потъналия кораб и богатствата му някъде долу.

Всъщност този напълно реален кораб от много време е обект на фантазии. Писателят Габриел Гарсия Маркез пише за него в "Любов по време на холера". Основният персонаж Флорентино Ариса има план да измъкне от водите съкровищата на "Сан Хосе" за своята любима, разказват от BBC.

А златотото, среброто и бижутата, които струват цяло състояние, може би са просто една легенда. Никой не знае със сигурност колко точно скъпоценности има на дъното на Карибско море. Никой не може да бъде сигурен дали изобщо “Сан Хосе” е превозвал съкровището.

Галеонът "Сан Хосе" напуска пристанището Портобело в Панама в края на месец май 1708 г. Натоварен е със злато, сребро и скъпоценни камъни, изровени от земите на контролираното тогава от Испания Перу. Смята се, че днес скъпоценностите на борда може би струват между 10 и 20 милиарда долара. Това богатство е трябвало да стигне до испанския крал Филип V, който разчита на ресурси от своите колонии, за да финансира Войната за испанското наследство.

Капитан на легендарният кораб бил Хосе Фернандез де Сантиян. Той много добре знаел, че английската флота може би дебне някъде край Картахена и чака удобен момент да нападне галеона “Сан Хосе”. Колумбийският град трябвало да е една много кратка спирка на плавателния съд - малък ремонт, преди да се отправи на голямото си пътуване до Куба, а от там - към Испания.

Въпреки подозрението, че английските флоти чакат някъде там, капитанът решил да действа и да стигне до Картахена. И до вечерта на 8 юни битката за съкровището на “Сан Хосе” вече била започнала.

Британските флоти - въоръжени с пистолети, мечове, ножове, опитали да превземат кораба цели три пъти въпросната вечер. Опитите обаче били неуспешни - “Сан Хосе” печелил тежката битка. Но… изведнъж нещо се случило.

Може би корабът загубил платно по време на битката. Може би някои от екипажа обявил бойкот на капитана - по-голямата част от членовете му били цивилни граждани, които не били под властта на абсолютно никого.

Едно било напълно сигурно - никой от страните в битката не искала “Сан Хосе” и съкровищата му да потънат на дъното на Карибско море. Според някои изследователи обаче капитанът на галеона не искал да се върне в Испания с празни ръце и вместо да се предаде, решил да запали барута на борда и сам да потопи плавателния съд.

На 27 ноември 2018 година корабът е официално открит от роботизираната подводница REMUS 6000, която е управлявана от екип на базирания в САЩ "Океанографски институт Уудс Хол". Близо 4-метровата автономна подводница може да достига дълбочини до 6 км. Тя успява да достигне до едва 9 метра над потъналия "Сан Хосе" и да му направи снимки, включително и на бронзовите му, оформени като делфини оръдия, които помагат на изследователите да го идентифицират.

Смята се, че край бреговете на Колумбия са потънали около 1000 кораба, които все още чакат да бъдат открити.

Но въпреки че "Сан Хосе" е намерен в колумбийски води, няма гаранция, че той ще остане в границите на страната. Испания вече е проявявала интерес към идеята да поиска част от галеона. Същото са правили и представители на представители на кара кара - местното население на Боливия, от чиито земи, някога част от Перу, са извадени богатствата, натоварени след това на "Сан Хосе".

Испанският галеон е в центъра на юридически спор от близо 40 години.

От американската компания за събиране на морски отпадъци Sea Search Armada (SSA) твърдят, че са намерили кораба в началото на 80-те години на миналия век и настояват за 50 процента от намиращото се на борда му. Според SSA те са имали споразумение с Колумбия по онова време. През 2007 г. Върховният съд на Колумбия се произнесе в подкрепа на споразумението.

Същевременно бившият колумбийски президент Хуан Мануел Сантос не споменава SSA, когато през 2015 г. съобщава, че галеонът е открит. По-късно вицепрезидентът Марта Лусия Рамирез казва, че американската компания няма никакви права над "Сан Хосе" и съдържанието му, защото координатите, които посочват като местоположение на кораба, не съвпадат с истинската му локация. Делото е все още в колумбийския Върховен съд.

Правителството на страната тази година също така отложи подписването на договор с друга частна компания, който договор е свързан с изваждането на "Сан Хосе" от водата. За момента Maritime Archeology Consultants (MAC), които участват в търсенето през 2015 г., са единственият кандидат. Партньрството с частна компания обаче може да доведе до разделяне на съдържанието на галеона и MAC да получат до 45% от богатствата на кораба. Това обаче ще са предметите, които не бъдат определени като "културно наследство" – решение, което предстои Колумбия да вземе.