„Джамел Агауа, глобален изпълнителен директор, Rakuten Viber

Прочетох писмото на г-н Зуърбърг с огромен интерес. Той се опитва уж разбираемо да разясни как и защо интернет платформата му използва нашите данни и личните ни взаимоотношения в своя полза, с цел печелене на пари.

Статията на Зукърбърг е различен ъгъл, под който да погледнем на цялостното състояние на технологиите за потребители и изборът, който трябва да направим – този между алчността и доброто.

Писмото на Зукърбърг припомня за пореден път, че технологичната индустрия търпи пореден крах пред потребителите. До голяма степен тези неуспехи са резултат от редица важни пропуски, но са и симптом за прекалена алчност – за това, че човек или компания може да пристъпи принципите си в името на печалбата.

Злоупотребите с неприкосновеността на личните данни са явно нарушение на бизнес етиката и поставят под въпрос морала на корпорациите като цяло.

В Rakuten Viber, не сме филантропи или активисти, нито радикали или политици. Ние правим бизнес. Живеем с разбирането, че приложенията за разговори са жизненоважни за свободата на словото, което по начало е наше фундаментално житейско право. Ние вярваме, че трябва да остане такова. Но как да направим така, че хем да сме честни, хем да генерираме приходи във време, в което очевидно други принципи са водещи.

Има само два начина да го направим по устойчив начин: (1) да станем фондация (моделът на Wikipedia) или (2) да отворим вратите си за партньорства с брандове, които искат да се свържат директно с потребителите ни. Заложихме на второто и преуспяваме. Знаем и показваме, че можем да построим огромен бизнес без да експлоатираме и злоупотребяваме с данните на своите потребители.

Всъщност, самият г-н Зукърбърг в своето писмо подчертава, че повечето технологични компании действат особено деликатно с потребителските данни, за да съхранят неприкосновеността на своите клиенти и конкурентните си предимства.

Таргетираната реклама, базирана на анонимни метаданни например, е справедлив и устойчив модел за управление на потребителска платформа. Проблемите обаче възникват, когато някои свръх амбициозни предприемачи прекрачат границата в желанието си да „се движат по-бързо от останалите“, като след това трябва да поправят нанесените щети и да убеждават всички, че налице въпреки всичко е неприкосновеност на личните комуникации.

Технологичните компании, подобно на човешките същества, трябва да бъдат съдени за това, което правят, а не за това, което казват. Става ясно, че компании, които интегрират функционалности за защита на данните, като например криптирането от край до край, са тези, на които може да се вярва, те са отговорни за действията си в дигиталния свят. А останалите, които «бързат» и действат в своя изгода, губят доверието ни.

Като продукт и като бизнес, Facebook направи много неща по правилен начин – в мащаб невиждан преди. Тези постижения са монументални и водят след себе си всеобхватни последствия за обществото. С това идва и нуждата да се държиш отговорно и по начин, който да служи като стандарт за останалите в индустрията и за света като цяло. Вярвам, че Facebook може да промени не само технологичния свят, но и културата ни, като обещае да защитава потребителските данни и криптирането по подразбиране.

Заради това призовавам Facebook и останалите играчи в технологичната индустрия да се включат в Пакта за Поверителност (Privacy Pledge):
  • Без четене или съхраняване на лични разговори
  • Без подслушване или записване на лични обаждания
  • Без подслушване на лични разговори през микрофона на мобилния телефон
  • По подразбиране, всички настройки (като например криптирането от край до край) да бъдат зададени в най-сигурен режим. Ако пожелаят, потребителите ще могат сами да преустановяват тези защити след изрично съгласие за това.

По-нататък, тези практики следва да бъде обяснени на потребителите на достъпен език, буквално в две изречения да става ясно какво значат.

Този Пакт може да промени и затвърди убеждението, че ако хората са в основата на нашите продукти, то тогава сигурността и правата им са от водещо значение. Време е да покажем на света, че технологиите са нещо повече от ръст на пазара, публично предлагане или пазарен излишък. Време е да използваме инструментите, които сами сме създали като пример за справедливост, уважение и защита на потребителите, а не като лостове за експлоатация.

Светът чака. Вие сте на ход г-н Зукърбърг, ще направите ли правилния избор?