Към 2030 година ИИ алгоритмите на Уолстрийт ще икономисат над $300 милиарда. По-голямата част от работата на борсите и банките ще се върши от алгоритми с елементи на изкуствен интелект, като милиони хора ще останат без работа. Аналитиците на IHS Markit прогнозират цялостен обрат във финансовата индустрия.
През 2018 година ползата от използването на ИИ в Уолстрийт бе оценена на $41,4 милиарда. Но изчисленията показват, че през следващите 10 години този показател ще нарасне 10 пъти и ще достигне сериозните $300 милиарда. Банките, борсите и кредитните организации масово ще започнат да използват програми, базирани на алгоритми с елементи на изкуствен интелект и машинно обучение, които ще има дадат възможност за значителни икономии. Разбира се, на първо място от заплати за персонала.
Според прогнозата на аналитичната компания IHS Markit, лидер в това отношение ще стане Азиатско-тихоокеанския регион, който още през 2024 година ще изпревари САЩ в сферата на изкуствения интелект. Засега първото място в тази област е на Америка, но според IHS Markit, тя бързо ще го отстъпи на другите държави. Машинното обучение най-много ще се използва в Китай, Япония, Южна Корея, Хонконг и Сингапур.
„Новите възможности, които ще създаде изкуствения интелект, ще трансформират цялата сфера от финансови услуги. Тази технология ще изтрие границата между хората и машините“ – счита водещият аналитик на IHS Markit Дон Тайт.
Значителна част от работата, извършвана от банковите специалисти, ще бъде поета от роботизираните машини. Очакванията са само в САЩ да загубят работата си или да бъдат преместени на други позиции над 1,3 милиона банкови служители. Във Великобритания същата участ очаква 500 000 души. Експертите пресметнаха, че в тази група на риск попадат няколко десетки милиона души от целия свят.
Според Тайт, първи ще загубят работните си места хората от отделите за обслужване на клиентите, касиерите и кредитните инспектори. Те могат успешно да бъдат заменени от алгоритми.
Много банки вече масово започнаха да заменят своя персонал с онлайн услуги, включващи алгоритми с изкуствен интелект. Bank of America съкрати 100 000 души с автоматизация на тяхната работа. Шведската банка Nordea заяви, че тази година ще уволни 6000 банкови специалисти. UBS каза, че от 2016 година до днес е увеличила използването на ИИ алгоритми 20 пъти, което е аналогично на увеличението от 50 виртуални банкови специалисти на 1000.
Според висшия мениджмънт на Citi Bank, след пет години алгортмите ще заменят една трета от всички служители на банката. Първи ще бъдат съкратени операторите на кол центровете. Ще ги последват хората, работата на които е еднообразна и рутинна, не се променя особено много във времето и лесно се автоматизира.