Ако решите да си вземете телевизор, ще се сблъскате с цяла маркетингова вакханалия по отношение на резолюции, мегапиксели и какво ли още не. С течение на времето HD Ready резолюцията отдавна бе заменена от Full HD, а днес вече стават популярни 4К и дори 8К.
Нека да погледнем на нещата от малко по-друга гледна точка и да се опитаме да разберем, какво точно ни е необходимо. Ще ни помогнат геометрията, която се преподава в училищата, както и някои базови познания.
Невъоръженото око на средностатистическия човек е уникален инструмент, който има ъгъл на виждане на околното пространство около 160°-175° и може да различава елементи под ъгъл 1—2′ (около 0,02°—0,03°). По-важното е, че бързото фокусиране върху обектите при младите хора става на разстояние от 10 см до безкрайност, а при хората на 50 години и нагоре – на разстояние от 50 см до безкрайност.
Изглежда много добре, но на практика въобще не е толкова просто.
По-долу е дадено изображението на полето на зрение на дясното око, като цифрите на скалата са градуси:
Оранжевото петно е мястото на проекцията на сляпото петно на очното дъно. Полето на зрение на двете очи не е с форма на правилна окръжност, понеже е погледът е ограничен от носа от медиална страна и от клепачите отгоре и отдолу.
Ако наложим графиките на дясното и лявото око ще получим ето това:
За съжаление, човешкото око не осигурява еднакво качество на зрението в широк зрителен ъгъл. Да, с двете очи може да разпознаваме обектите в 180° обхват пред себе си, но да разпознаваме триизмерни модели можем само в пределите на 110° (зелената зона в изображението), а пълноцветни – само в рамките на 60°-70° (синята зона). При някои птици полето на зрение е 360°, но ние разполагаме само с това.
Тоест, хората най-качествено възприемат изображенията при ъгъл на виждане от около 60°-70°. А когато е необходим по-голям обхват, нашите очи „бягат“ по изображението.
Да се върнем към телевизорите. Нека се ограничим с популярните модели с плосък екран и съотношение на страните 16:9.
Тоест, в изображението по-горе имаме W:L = 16:9, а D е диагоналът на екрана.
Оттук, с помощта на теоремата на Питагор можем да изчислим:
А сега, след като знаем резолюциите:
- HD Ready е 1280х720 пиксела:
- Full HD е 1920х1080 пиксела
- Ultra HD 4K е 3840х2160 пиксела
Ще получим, че размерът на точката може да се изрази като:
- HD Ready: D/1468,60:
- Full HD: D/2202,91
- Ultra HD 4K: D/4405,81
А сега да пресметнем оптималното разстояние до екрана, при което погледът може да обхване цялото изображение.
От по-горната скица е ясно, че:
И тъй като в един екран от широчината и височината по-голяма е широчината – тоест, окото трябва да обхване цялата широчина наведнъж – да пресметнем оптималното разстояние до екрана, като разбира се имаме предвид, че зрителният ъгъл не бива да превишава 70 градуса:
Тоест, за да може окото да обхване целия екран по широчина, ние трябва да се намираме на разстояние не по-близо от малко над половината от диагонала на екрана. И още, това разстояние не трябва да е по-малко от 50 см, за да се осигури комфортно гледане за хората на всякаква възраст. Да запомним това.
Сега да пресметнем разстоянието, от което хората могат да различат пикселите на екрана. Това си е същият триъгълник с тангенса на ъгъла, само че R в този случай е размерът на пиксела:
Тоест, при разстояние по-голямо от 2873,6 пъти размера на пиксела, окото не може да види и да различи наличната зърнистост. Или като се има предвид размера на точката, пресметнат по-горе, необходимо е да се намираме на следните минимални разстояния от екрана, за да виждаме нормално изображение:
- HD Ready: D/1468,60 х 2873,6 = 1,96D или два пъти диагонала на екрана
- Full HD: D/2202,91 х 2873,6 = 1,3D – тоест, малко по-малко от един и половина пъти диагонала на екрана
- Ultra HD 4K: D/4405,81 х 2873,6 = 0,65D или малко повече от половината от диагонала на екрана
Изводи
А сега нека всеки измери своята стая, да погледне къде е разположен любимият диван, да погледне какъв е размерът на диагонала на неговия телевизор и да се замисли, дали има смисъл да плаща повече.
Тук не са обсъждани характеристики, като кадрова честота, контраст, време за реакция на точката и т.н. Те безспорно оказват влияние, но основните положения, изброени дотук си остават. А вие как мислите?