Стивън Спилбърг („Извънземното“, „По следите на изчезналия кивот“, Ready, Player One) е отколешен критик на Netflix и наскоро предизвика сериозна дискусия с едно свое изказване. Именитият режисьор е в борда на журито на Наградите „Оскар“, оглавявайки секцията на режисьорите. В навечерието на ежегодното връчване на наградите на Академията за сценично и филмово изкуство през тази година, той припомни своето убеждение, че филмите на стрийминг платформата нямат място сред номинираните за награда „Оскар“. Очаква се той да лобира за своята идея и на редовната среща на американската филмова гилдия, която се провежда след връчването на наградите.

Становището на Спилбърг е, че филми, които са правени за телевизия и се излъчват основно там, трябва да се състезават за наградите „Еми“, а не за „Оскар“.

„Щом един филм е решен да бъде в телевизионен формат, това е телевизионен филм“, сподели той през пролетта на миналата година в интервю за ITV, цитиран от Variety. „И разбира се, ако става дума за добро шоу, ти заслужаваш „Еми“, но не и „Оскар“. Не смятам, че само защото няколко кина са дали излъчване на определени филми за срок по-малък от седмица, трябва да бъдат класирани за номинация на Академията“.

Първоначалните планове на Netflix бяха всичките им филми да правят своите премиери в кината и в стрийминг услугата им, но това се промени с Roma. Филмът на Алфонсо Куарон, който беше големия победител на тазгодишните „Оскар“-и, получи ексклузивен период от три месеца за излъчване в кината. Очаква се подобна да е и съдбата на следващия голям проект, който Netflix ще продуцира – „Ирландецът“ с участието на Ал Пачино и Робърт де Ниро, под режисурата на Мартин Скорсезе. Variety прогнозира дебатите около този въпрос да се усилят с оглед на входа на компании от ранга на Disney, WarnerMedia и Comcast на стрийминг сцената.

Що се отнася до самите Netflix, тези дни компанията публикува своеобразен отговор на Спилбърг, макар и да не назовава в пряк текст името му.

„Ние обичаме киното. Ето още някои неща, които обичаме“, написаха от компанията в профила си в социалната мрежа Twitter. „Достъпът на хора, които не винаги могат да си позволят да отидат на кино или живеят в населени места, където такова липсва. Да позволим на всички навсякъде да се радват на нашите продукции по едно и също време. Да даваме повече възможности на творците да споделят своето изкуство. Тези неща не са взаимно изключващи се“, завършва публикацията.

Макар и да обра четири статуетки, най-важната награда – тази за най-добър филм – не отиде при Roma, а в „Зелената книга“, филм, продуциран от Amblin Partners, компания, основана, именно от Спилбърг.