Марк Зукърбърг, основателят и изпълнителен директор на Facebook, представи в свой пост в социалната мрежа плана си за бъдещето на платформата. Според Зукърбърг основният фокус ще пада върху поверителността на платформите и повече внимание върху приложенията за лични разговори. Планът на изпълнителния директор може да бъде приет като голяма крачка към промяна в модела на Facebook, която досега залагаше на възможно най-отворената си социална мрежа. Този модел на работа обаче доведе до имиджови и политически проблеми след случая с Cambridge Analytica, когато фирмата за политически кампании успя да достигне до данните на 80 млн. потребители чрез приложение, съобщава Капитал.

В поста си Зукърбърг обръща внимание на няколко конкретни насоки: лични разговори, криптирани съобщения, давност на написаното в чатове, безопасност на услугите, повече свързаност между различните приложения на Facebook и сигурност при съхранението на данните.

Ясна посока, неясна крайна цел

Публикацията на Зукърбърг не е точен план с конкретни стъпки, а по-скоро обобщение на стратегическата насока на Facebook. Частта за повече свързаност между различните приложения на компанията (Facebook, Messenger, Instagram, WhatsApp) например, може да бъде подсказка за сливането до някаква степен на услугите в един хъб – план, за който се говори в американските медии от края на миналата година, но в крайна сметка не беше потвърден в поста на основателя.

Всички очертани стъпки са по посока повече поверителност във Facebook, което може да се приеме като застрашаващ бизнес модела на компанията подход. В момента Facebook събира данни не само от платформата си, но и от сайтове извън нея – данни, които ползва, за да показва добре насочени реклами във Facebook, Messenger и Instagram. Според Зукърбърг обаче тенденцията е за по-малко търсене на отворени социални мрежи и повече търсене на сигурни места за лични разговори.

„Виждаме все повече притеснения сред потребителите, че колкото повече лица имат достъп до данните им, толкова по-голяма е опасността от кибератака. Някои хора се притесняват, че технологията централизира силата в ръцете на правителства и компании като нашата. Други смятат, че чрез услугите ни можем да четем съобщенията ни, за да насочваме реклами по начини, които не очакват“, пише в поста си Зукърбърг.

„Разбирам, че много хора не смятат, че Facebook може или дори иска да създаде такава платформа, базирана на поверителност – защото, честно казано, нямаме силна репутация по отношение на създаването на поверителни услуги и исторически сме работили повече по инструменти за отворено споделене. Въпреки това,с мятма, че сме показвали многократно, че сме говори да променяме услугите си към това, което хората наистина искат, включително поверителни съобщения“, добавя той.

Какво означава всичко това

Освен непряко потвърждение на слуховете за по-голяма конвергенция между различните платформи и услуги на Facebook, стратегията на Зукърбърг говори и за опит на фирмата да се саморегулира по отношение на безопасността на данните и съобщенията на огромния брой потребители по целия свят. Facebook вече беше ударена от Европейския съюз чрез влезлия в сила миналата година регламент GDPR, който накара фирмата да премести голяма част от ирландските си сървъри в САЩ.

Заплаха от регулация дойде и от американския Конгрес, след случая с Cambridge Analytica, при който политически кампании са имали достъп до личните данни на над 80 млн. потребители – чрез приложение от трета страна, създадено още през 2013 г., и което няма нищо общо с политиката, но позволява достъпа на данни не само на хората, които са дали съгласието си, но и на приятелите им. Именно след този случай Зукърбърг, а в последствие и другото голямо лице на компанията, Шерил Сандбърг, говориха пред конгресмени и сенатори.

За момента само едно приложение на компанията – WhatsApp – предлага пълно криптиране на съобщенията. Според Зукърбърг скоро всички приложения за чат ще бъдат криптирани така, че дори самата фирма да не може да има достъп до тях. В добавка в поста си той говори и за сигурни плащания чрез Facebook, през потенциална криптовалута на компанията, FaceCoin.

Според годишния си отчет за 2018 г. Facebook има 2.2 млрд. активни потребители само в основната си платформа. Ако се сметнат всички приложения на компанията, броят им е по-близо до 3 млрд. души, или почти половината от населението на планетата.