Ако сте се чудили дали пилотите могат да „натиснат клаксона“, докато чакат на ръкава или се придвижват по пистата, отговорът е „да, но не съвсем“. Самолетите разполагат със специален сигнален звук, но той не служи за предупреждение на други машини, както при автомобилите. Вместо това се използва за комуникация с наземния персонал в специфични ситуации.
Пилотът Марио Бакалов обяснява този малко известен факт с чувство за хумор:
„Имат ли самолетите клаксон? Ако сте се чудили дали пилотите могат да „натиснат клаксона“, докато чакат на ръкава – отговорът е… да, но не съвсем!“
Как работи “клаксонът” на самолетите?
В самолетите на Airbus (и някои модели на Boeing) има бутон, наречен Horn или MECH(съкратено от “mechanic” – механик). Този сигнал може да се използва само на земята, а предназначението му е да привлече вниманието на техническия екип.
Представете си ситуация: самолетът е спрял на ръкава, но екипажът няма контакт с наземния персонал. Вместо пилотите да чакат или да разчитат на радиовръзка, те могат просто да натиснат “клаксона”, за да сигнализират на механиците, че имат нужда от тях.
Звучи ли този сигнал като автомобилен клаксон?
Не точно. Той не е предназначен да предупреждава други самолети или да замества стандартната комуникация във въздуха. По-скоро е вътрешен наземен сигнал, който служи като „повикване“ за техническия персонал.
А как комуникират самолетите в небето?
Във въздуха няма нужда от клаксони – вместо това пилотите използват радио комуникация, която им позволява да контактуват с контролните кули и други самолети.
Така че, ако чуете странен звук край самолета, докато чакате излитане, не се притеснявайте – може би пилотите просто си търсят наземния екип!
Прочетете още
- 15:00 Ученици бутнаха ограничител на пътя в Пазарджик и предизвикаха инцидент СНИМКИ
- 14:00 Кметът на Перник избухна: Изроди! Вън от града ни!
- 08:45 Издирваният Радослав обяви защо е изчезнал, твърди, че е сигнализирал за схема за екплоатация на тийнейджъри
- 12:00 Зодии, които ще получат много пари в края на март