В Айн Газал, близо до Аман, Йордания, археолози са открили необичайни артефакти, датиращи от епохата на неолита. Изследователите са открили двуглави статуи с широки, изпъкнали очи, запазени във внимателно подредени тайници, което предполага сложни ритуални практики през неолита.

Обектът е открит за първи път по време на строителството на магистрала през 70-те години на миналия век и бързо е признат за ключов за разбирането на средния и късния предкерамичен неолит, пише Arkeonews.

Разкопките на археолога Гари Ролефсън разкриха, че селището е процъфтявало между 7250 и 5000 г. пр.н.е., когато жителите са отглеждали култури, отглеждали животни, покривали домовете си с бяла вар и практикували сложни погребални обичаи, които включвали премахване на черепи и замяната им с мазилка.

Селището е открито по време на строителството на магистрала.
Разкопките на археолога Гари Ролефсън разкриха, че селището е процъфтявало между 7250 и 5000 г. пр.н.е. Снимка: Tarrad, M., Al-Omari, O., & Alrawashdeh, M.

Айн Газал се отличава с две групи големи човешки фигури, изработени от гипс и тръстика, датирани приблизително от 6750-6500 г. пр.н.е., които остават сред най-старите известни изображения на човешка фигура в реален размер.

 

Тези статуи се различаваха от гипсовите черепи, открити под подовете на къщите. Те са по-големи, по-тънки и имат стилизирани лица с големи очи, очертани с битум, плоски тела и почти никакви индикации за пол. Първото хранилище съдържа 25 фигури, а втората група, открита почти два века по-късно, съдържа още седем, включително редки двуглави бюстове.

Фигурите биха могли да представляват предци
Тези статуи са сред най-старите известни изображения на човешка фигура в реален размер.

Учените предлагат няколко обяснения: фигурите биха могли да представляват предци, да служат като ритуални заместители или да символизират ранни божества, свързани със земеделските общности в Близкия изток.

Една фигура, изобразяваща жена, често се сравнява с изображения на плодородие, известни от ранните анадолски и месопотамски обекти. Тези интерпретации показват как статуите отразяват общество, претърпяващо големи културни и емоционални промени, като земеделието се превръща в централна част от ежедневието.

Артефактите са били заровени под изоставени къщи.
Статуите отразявали общество, което претърпявало големи културни и емоционални промени

Всички фигури са били умишлено погребани под изоставени къщи, обикновено внимателно поставени и на еднакви позиции. Крехката им конструкция предполага, че не са били предназначени за дългосрочна употреба, а погребението им може да е отбелязало края на използването им в церемонии, свързани с идентичността на общността или сезонни събития.

Някои изследователи предполагат, че статуите може да са били разглеждани като временни обекти – създадени, използвани и след това „изхвърлени“ в съответствие със земеделските цикли.

Фигурките бяха съхранявани във внимателно подредени скривалища.
Фигурите биха могли да представляват предци, да служат като ритуални заместители или да символизират ранни божества. 

Докато изследователите продължават да изучават останките, архитектурните слоеве и самите статуи, паметникът сега се разглежда като ранна точка, където са се срещали символичното изразяване, структурата на общността и новите религиозни идеи.

Много преди градовете и писмеността, хората от Айн Газал са оформяли истории и идентичности с гипс и тръстика, оставяйки след себе си фигури, които все още повдигат въпроси за това как ранните общества са разбирали живота, смъртта и паметта.