Проучване показва, че внимателно контролираната електрическа стимулация на мозъка може да подобри математическите умения, най-значително при хора с по-слаби връзки в определена част на мозъка. 

Според авторите на откритието, тяхната технология не е чак толкова далеч от готовност за домашна употреба. Други експерти обаче подчертават, че все още са необходими допълнителни данни, пише LiveScience.

Като част от експеримента, екип от учени от Оксфордския университет набрал 72 студенти. Първо, учените оценили математическите способности на доброволците с помощта на тестове, а след това ги разделили на три подгрупи, в зависимост от способностите им. Всяка група включвала хора със слаби и силни математически умения.

След това върху главите на участниците били поставени електроди, изпращащи много слаби електрически сигнали към мозъка. В две групи изследователите стимулирали или дорзолатералната префронтална кора (dlPFC), или задната париетална кора (PPC). И двете области на мозъка са свързани с математическите способности. Третата група получила фалшива стимулация.

Екипът използва транскраниална стимулация със случаен шум (tRNS), която е неинвазивна форма на мозъчна стимулация. Този метод се счита за най-комфортния от всички налични стимулации. Работата е там, че в този случай токът, който преминава през скалпа, остава много слаб.

„Повечето хора не усещат дали са стимулирани или не“, казва старшият автор Рой Коен Кадош, невролог в Университета в Съри.

Доброволците са преминали през 150 минути стимулация, комбинирана с математически тестове, в продължение на 5 дни тестване.

Тестовете оценяваха уменията за изчисление и метода на назубряне или учене на думи. Първият метод изисква съществуващи математически способности и изисква от участниците да намерят отговор на даден проблем. Методът на назубряне, от друга страна, не изисква никакви математически способности и изисква от участниците само да запомнят поредица от представени уравнения.

Авторите на изследването предположиха, че стимулацията на dlPFC би подобрила изчислителните умения, тъй като тази област е свързана с усвояването на нови умения и когнитивни функции на високо ниво. Проучването установи, че стимулацията на dlPFC наистина може да подобри изчислителните умения, но не подобрява механичното учене.

Забележително е, че по-ранно малко проучване на група професори по математика установи, че стимулацията всъщност влошава представянето на професионалистите на тестове по математика, което предполага, че тези, които вече са висококвалифицирани в математиката, трябва да избягват стимулацията.