Различните видове деменция не са необичайни при много животни, но преди това учените смятаха, че болестта на Алцхаймер се среща естествено само при хората. Ново проучване доказва, че това не е съвсем вярно, пише The Guardian.

Екип от учени от университетите в Глазгоу, Сейнт Андрюс и Единбург и Изследователския институт Moredoun в Шотландия бяха доста изненадани, когато проведоха следсмъртни тестове на две дузини зъбати кита и откриха три ключови промени в мозъка, свързани с болестта на Алцхаймер.

По време на изследването учените посмъртно изследвали телата на 22 зъбати кита и открили при три вида китоподобни, включително афали, белокрили делфини и дългоперка хидра, мозъчна дегенерация, характерна за човек, страдащ от болестта на Алцхаймер.

Имайте предвид, че учените все още не разбират причините за тази мозъчна дегенерация, но фактът, че делфините могат да страдат от болестта на Алцхаймер, може да потвърди „теорията за лидера“. Тази теория обяснява защо делфините излизат на брега на тълпи, следвайки водача си, който най-вероятно се и заблудил или се е изгубил. Изследователите смятат, че това лидерско поведение може да обясни болестта на Алцхаймер.

Изследователите отбелязват, че всички делфини, които показват признаци на болестта на Алцхаймер, са стари за своя вид и три ключови признака показват наличието на болестта:

първо, анормални нива на бета-амилоиден протеин са се натрупали в плаки, които разрушават невроните в мозъка;

второ, тау протеинът е сглобен в плетеници вътре в невроните;

трето, натрупването на глиални клетки, които причиняват възпаление на мозъка.

Според Марк Даглиш, водещ автор на изследването, от университета в Глазгоу, това откритие не ни позволява да кажем със 100% сигурност, че делфините страдат от болестта на Алцхаймер и тя причинява същите увреждания, както при хората. Това ще изисква повече изследвания и наблюдение на живи делфини.

Това откритие обаче е важно, защото показва, че патологията на мозъка при зъбатите китове е подобна на мозъка на човек, страдащ от болестта на Алцхаймер. Изследователите смятат, че една от причините делфините да развиват това заболяване може да е фактът, че подобно на хората те могат да живеят много години, след като спрат да се възпроизвеждат.