За учените все още е загадка как точно водата се е появила на Земята. Или вече е била част от нашата планета от самото начало на нейното формиране в слънчевата мъглявина, или е дошла на Земята с помощта на астероиди и комети. За да търсят източника на вода на Земята, учените изследват съотношението на изотопите (различни версии на един и същи химичен елемент) на нашата планета и в метеоритите.

Изотопният състав на водата на Земята е най-подобен на примитивните метеорити (те съхраняват химичния състав на слънчевата мъглявина, от която са създадени планети, астероиди и комети). Това означава, че водата на Земята идва от същата химическа среда като примитивните метеорити. Възможно е водата на Земята да е идвала от няколко източника и част от нея да е била създадена в космоса много преди формирането на Земята и останалата част от Слънчевата система и след това е била пренесена на Земята. Ново проучване, публикувано от The Astrophysical Journal, предполага, че част от водата на Земята произхожда от слънчевия вятър, генериран от Слънцето, пише Phys.

Слънчевият вятър е постоянен поток от заредени частици, главно протони и електрони, които се излъчват от Слънцето. H+ йони, които са просто протони, са най-често срещаните частици в слънчевия вятър. Учените предполагат, че слънчевият вятър може да предизвика създаването на водни молекули, тоест H2O.

За да тестват тази хипотеза, учените тестваха 14 минерала, съдържащи кислород. За да направят това, те използваха техниката на повърхностно бомбардиране с атоми и йони на водород или деутерий (изотоп на водорода).

По време на експериментите учените тестваха дали минералите ще произвеждат вода, когато са изложени на слънчев вятър. В резултат на това се оказа, че водните молекули се създават чрез бомбардиране на минерали с кислород с водородни и деутериеви йони. В същото време учените излагат минералите и на силното ултравиолетово лъчение, произведено от Слънцето.

Според учените слънчевият вятър, който удря скалисти минерали с кислород, предизвиква реакция между H+ йони и силикатни минерали, за да образуват вода и OH. Това може да обясни наличието на вода в реголита на Луната и в астероидите.

Авторите на изследването заключават, че в допълнение към водата, която Земята е получила по време на формирането, слънчевият вятър може да създаде вода и тя е била доставена на Земята дори след като процесът на създаване на планетата чрез астероидни удари е завършен.

Атмосферата и магнитното поле на Земята защитават нашата планета от слънчевия вятър, така че не може да създаде вода директно на повърхността на Земята. Но учените смятат, че слънцето може да създаде вода на повърхността на астероидите и водата, която се е появила там, след това е попаднала на Земята в резултат на удари върху планетата.