Историята на Земята датира от повече от 4,5 милиарда години и през това време нашата планета е станала дом на милиони видове живи организми. Всички животни консумират храна и нови изследвания показват, че това не е само въпрос на биологична нужда. Изглежда, че самото поглъщане предизвиква приятно усещане, което насърчава животните, включително хората, да консумират храна.

В проучване на ларви на плодови мушици (Drosophila) международен екип от изследователи откри как поглъщането на храна е свързано с освобождаването на серотонин, химикал, който ви кара да се чувствате добре, в мозъка. Авторите на изследването вярват, че техните открития предоставят нови прозрения за това как и защо животните се хранят. Ако същите тези механизми присъстват при хората, новото откритие може да даде вълнуваща представа за желанието ни да консумираме храна и напитки, пише Science Alert.

В проучването екипът изследва чревната нервна система на червата на плодовата муха и хвърли нова светлина върху жизненоважния акт на преглъщане - поведение, което учените описват като едно от най-важните решения, които едно животно трябва да вземе. Според съавтора на изследването, невролога Майкъл Панкрац от университета в Бон в Германия, той и неговият екип искали да научат повече за това как храносмилателната система взаимодейства с мозъка, когато консумират храна.

За да хвърлят светлина върху това взаимодействие, учените трябваше да разберат кои неврони са включени в този поток от информация и как са били активирани. Резултатите от изследването надминаха всички очаквания. За анализа учените нарязаха една от ларвите на плодовата муха на хиляди малки резени и след това ги снимаха под мощен микроскоп. Това направи възможно картографирането на пътищата на невроните и връзките между тях.

След това учените използваха фотография и компютърно моделиране, за да създадат триизмерен модел. Това доведе екипа до откриването на биологичен механизъм, известен като рецептор за разтягане, като хранопровода, който свързва устата със стомаха.

процес на поглъщане на хранаЦял екран
Невроните на плодовата муха са картографирани подробно Снимка: University of Bonn

Изследването показва, че рецепторът е свързан с шест специфични неврона в мозъка на ларвата, които получават информация за действието на преглъщане и какво точно се яде. Ако добрата храна се спусне по тръбата, мозъкът произвежда награда. Според друг съавтор на изследването, неврологът Андреас Шофс от университета в Бон, те по същество са открили, че невроните са способни не само да определят дали нещо е храна или не, но и да оценят качеството му. В същото време серотонинът се произвежда само ако храната е с високо качество.

Имайте предвид, че плодовите мушици имат общо по-малко от 200 000 неврони. За сравнение, човешкият мозък има приблизително 100 милиарда неврони. В същото време сложността на тези хиляди нервни клетки означава, че те могат да действат като по-малка версия на човешкия мозък. В резултат на това учените често проектират резултатите от изследвания на плодови мушици върху хора.

В следващата стъпка учените планират да разберат дали други животни имат същата карта на невроните и освобождаването на серотонин. Включително хората.