Тактиките на тютюневата и никотиновата индустрия пристрастяват младежите за цял живот, а в много държави броят на младите хора, които използват електронни цигари, надвишава броя на възрастните пушачи. Това се посочва в доклад на СЗО и глобалната организация „СТОП“, която следи дейностите на тютюневата промишленост.

Документът показва как тютюневата и никотинова индустрия специално разработва опаковки, прилага маркетингови кампании и влияе на политическите и регулаторни условия с цел да успява да пристрасти младежите по целия свят. Докладът сочи, че в глобален мащаб 37 милиона деца на възраст между 13 и 15 години използват тютюн. В европейския регион 20 процента от 15-годишните участници в проучването са съобщили, че са използвали електронни цигари през последните 30 дни.

Тютюневите и никотинови компании продължават да рекламират своите продукти на младежи с привлекателни за подрастващите вкусове, подобни на дъвка, плодове или бонбони. Изследване в Съединените щати разкрива, че над 70 процента от пушачите на електронни цигари сред младежите биха спрели, ако те са налични само с вкус на тютюн. Продуктите също са с елегантен и цветен дизайн, който напомня играчки, и според Световната здравна организация  е явен опит за пристрастяване на младите.

"Историята се повтаря, като тютюневата индустрия се опитва да продаде същия никотин на децата ни в различна опаковка", подчертава генералният директор на СЗО Тедрос Гебрейесус.

Тези измамни тактики показват спешната нужда от сериозни регулаторни мерки, като СЗО препоръчва забрана на електронните цигари с вкус, различен от никотин, по-високи данъци, както и забрана на маркетинга и рекламата на подобни устройства, предаде БНР.

Докладът беше публикуван седмица преди Световния ден без тютюнев дим, който отбелязваме на 31 май.