Докато продажбите на билети за кино в САЩ намаляват, благодарение на възхода на пиратството и различните канали за стриймване на съдържание, като Netflix, ситуацията в Китай е точно обратната.
Експерти предвиждат, че до 2020 г. Китай ще се превърне в най-големия кино пазар в света, като приходите от продажба на билети ще скочат от 9.9 млрд. долара през 2018 г. до 15.5 млрд. долара до 2023 г., сочи доклад на водещата световна консултантска компания PwC.
През първото тримесечие на 2018 г. Китай изпревари САЩ по приходи от продажба на билети за първи път в историята, съобщава profit.bg.
През въпросната година китайският бокс офис мина границата от 9 млрд. долара, оставайки на една ръка растояние от пазарите на САЩ и Канада, които генерираха приходи от 11.9 млрд. долара.
"Трябва да сте внимателни, преди да заснемете сценарий, знаейки колко голям е китайският пазар, за да сте сигурни, че подходът ви към Китай е правилен", казва Стенли Роузен, професор по политически науки в Университета в Южна Калифорния.
"До 70% или повече от приходите на блокбастърите идват зад Океана, а не от Северна Америка, като Китай е голяма част от това", казва oще той.
Холивуд все повече взема предвид китайския пазар, когато снима филми. Над 1/3 от най-печелившите филми в Китай през последните две години са направени в САЩ.
Азиатската страна обаче иска местни филми да провокират най-много приходи от продажби на билети - както поради финансови, така и по политически причини.
През 2018 г. Dalian Wanda Group, която придоби американската верига киносалони AMC през 2012 г., отвори най-голямото филмово студио в света, което се разглежда като китайския отговор на Холивуд.
Но тези инвестиции все още не са се изплатили, тъй като засега китайската киноиндустрия не успява да се конкурира с холивудските продукции.
Печалбите на мнозинството от китайските топ филмови студиа намаляват през 2018 г., по информация на Financial Times.
Синергия между Холивуд и Китай
Тенденцията от последните години прерасна в колаборация между Холивуд и Китай.
Между 1997 г. и 2013 г. Китай помага с финансирането на едва дузина от 100-те най-печеливши филми по света на година, сочи анализ на New York Times на база данни от Box Office Mojo и IMDB.
Тази цифра обаче скочи до 41 филма на година през следващите пет години.
Китайският технологичен гигант Alibaba инвестира и промотира два филма от поредицата „Мисията невъзможна” на Paramount Picture.
Китайската Bona Film Group финансира последния филм на Тарантино Once Upon a Time in Hollywood (Имало едно време в Холивуд), въпреки че лентата така и не беше излъчвана в Китай.
"Китай иска да бъде най-големия филмов пазар в света колкото се може по-бързо. А Холивуд е особено важен за това", добавя Стенли Роузен.