Много хора имат проблеми с общуването и трудно завързват приятелства и контакти. Има обаче лесен начин това да се промени.

Джак Шафер е професор по психология, който дълги години работи като специален агент на ФБР, запознат е с най-простите, но най-ефективни техники, които дават възможност да завладявате нови приятели от първите минути.

Искате ли да се запознаете с тези техники?

1. Направете грешката, която Джак Шафер казва: Всеки път, когато започне първата си лекция със студенти в нов курс, изглежда случайно прави грешка, когато произнася дадена дума. Освен това той позволява на учениците си да го коригират! В същото време Джак се преструва, че се смущава и всеки път благодари за вниманието.

Оказва се, че тази проста техника ви позволява да постигнете три цели наведнъж: учениците, които поправят грешката му, се чувстват малко по-уверени; те са свободни да общуват с учителя; не се страхуват да направят грешка. И според специалистите този метод - толкова прост и лесен за работа - ви позволява да намерите общ език с всеки човек.

Само не се колебайте да покажете несъвършенството си и оставете събеседника да ви поправи - и вие ще получите неговото благоразположение!

2. Говорете със събеседника си за него. Просто така се случва, че по-голямата част от хората са заети със себе си - и изобщо не се интересуват от хората около тях. Запомнете: за да угодите на някого, трябва да бъдете искрено заинтересовани от него!

Дейл Карнеги казва: За два месеца ще направите повече приятели, ако проявите истински интерес към тях, отколкото за две години, когато се опитвате да говорите за себе си.

Робърт Ли Холц добавя: Когато хората говорят за себе си, няма значение - в личен разговор или в социалните мрежи се активират същите центрове за удоволствие в мозъка, които се активират от вкусна храна или пари.


Какво означава това за вас? Говорете с хората за тях - за това как се справят, какво правят, попитайте ги за семейството и децата им, разберете мнението им по този или онзи въпрос. Рано или късно човек ще разбере, че наистина се отнасяте с него искрено и с интерес и следователно ще изпита симпатия към вас.

3. Направете комплимент, но не от себе си, а от трета страна

Съгласете се, че понякога директните комплименти могат да ни се струват прекалено натрапчиви и да предизвикат чувство на неудобство. Често хората не са готови да ги приемат или дори изпитват дискомфорт. В този случай психолозите съветват да се използва такава опция като комплимент от трето лице.

Имате нужда от някои примери? Предлагаме тази опция: ако искате да попитате счетоводител за някаква услуга, опитайте се да кажете нещо от рода на: „Знаеш ли, ръководителят на отдела за персонал отбелязва, че си един от най-отговорните служители на компанията“.

Не е необходимо обаче да се говори конкретно за професионалните качества на човек - можете да кажете, че целият отдел си припомня ябълковия пай, който тя е донесла на рождения си ден.

4. Научете се да показвате съпричастност

Вероятно на всеки човек ще му е приятно да знае, че се отнасят към него с внимание, слушат го, съпричастни са и споделят с него всички свои емоции - и положителни, и отрицателни. Разбира се, ако вашият събеседник започне да говори какъв труден ден е имал днес, не започвайте да стенете: "О, горкия!".

Може да кажете нещо от рода на: "Да, може би този ден беше труден за вас." Когато вашият събеседник говори за факта, че днес той е успял да се справи с казус, с който не се е справял дълго време, можете да обобщите: "Страхотно е, че вашият бизнес върви страхотно днес!"

Вашата основна задача е да се опитате да убедите човека, че споделяте всичките му чувства, искрено го разбирате и се опитвате да го подкрепите. И в никакъв случай не повтаряйте думите му след него: поради това той ще бъде предпазлив и ще се отнася към вас с недоверие. 

5. Помолете събеседника за услуга

Дори Бенджамин Франклин казва, че човек, който вече е направил нещо добро за вас, е много по-готов да ви помогне отново, отколкото човек, на когото самият вие веднъж сте помагали, пише jenata.blitz.bg. Това е известно като „ефектът на Бенджамин Франклин“. Оказва се, че човек, който е правил услуга на друг, сякаш израства, поне в собствените си очи.

Това означава, че ще направите добро впечатление на човек, ако просто го помолите за услуга. Бъдете внимателни: молбата ви не трябва да му причинява неудобство или да го натоварва. И не бива да искаш нещо твърде често - това ще доведе до лошо мнение у човека.

6. Направете всичко така, че човекът да трябва да се похвали

Но внимавайте колкото можете, защото линията между хубав комплимент и ласкателство е невероятно тънка. Как може да стане това? Има много ефективни начини: например в ситуация, в която вашият събеседник ви казва, че трябва да работи с дни, за да завърши проект по време на работа - в буквалния смисъл, трябва да кажете нещо от рода на: „Удивително е, имате нужда от желязна воля!“

В повечето случаи човекът, с когото разговаряте, ще бъде принуден да ви отговори, че трябва да работи усилено, за да свърши работата навреме. Психолозите отбелязват: способността да накарате някой да се осмели да похвали себе си, дори ако това се случи несъзнателно, е пилотаж.

Не успяхте от първия път? Не се обезкуражавайте! Повече практика, по-приятни и топли думи към хората - и те определено ще ви харесат! И не! Всички съвети, дадени по-горе, изобщо не ви подтикват да започнете да бъдете лицемрни - просто предложихме варианти как да направите комуникацията си с другите по-приятна, за да живеете в хармония с тях.