Венеция – градът на каналите, гондолите и романтиката – е не само архитектурно бижу, но и инженерно чудо, изградено върху нестабилна блатиста почва. Въпреки това, още през Средновековието венецианците успяват да създадат устойчива инфраструктура, която устоява на времето и природните предизвикателства.

Основата на Венеция се състои от милиони дървени колове, забити дълбоко в тинята на лагуната. Тези колове, изработени предимно от водоустойчиви дървесни видове като елша, дъб и лиственица, са били внасяни от гористи райони на днешна Италия, Словения, Черна гора и Хърватия. След като са забити на дълбочина около 4 метра, върху тях се полага слой варовик, който служи като стабилна основа за тухлените и каменни сгради отгоре.

Уникалността на този строителен метод се крие във факта, че дървените колове не гният, тъй като са постоянно потопени във вода, лишена от кислород – среда, която предотвратява разлагането. Така, повече от 1200 години по-късно, тези дървени основи все още поддържат голяма част от централната Венеция.

Каналите на града, които служат като основни транспортни артерии, допълват тази уникална инфраструктура, превръщайки Венеция в един от най-необикновените и вдъхновяващи градове в света.

1. Основа върху блатиста лагуна

Венеция е разположена върху 118 малки острова, разделени от канали и свързани с мостове. Зоната е била блатиста и нестабилна, което е наложило специален подход към строителството.

2. Дървени колове като основа

За да се изгради стабилна основа:

Забивали са милиони дървени колове (най-често от елша, бук, дъб или лиственица) дълбоко в тинята.
Колчетата не гният, защото са постоянно под вода – липсата на кислород ги запазва.
Над дървените колове се слагали греди и върху тях – каменна платформа.

3.  Изграждане на сгради отгоре

Върху стабилизираната основа се строяли сгради от тухла и камък, най-често от варовик и тухли от Венецианската лагуна.
Фасадите били украсени с мрамор, докато конструктивната част била по-лека, за да не натоварва почвата.

4. Канали вместо улици

Каналите служат за транспортни пътища – вместо улици.
Основният канал – Големият канал (Canal Grande) – разделя града на две.

5. Защита от морето

Градът е защитен от морските вълни чрез естествена бариера от пясъчни острови (Lido).
В последните години се изгражда проектът MOSE – система от подвижни шлюзи, които да предпазват града от наводнения.