Унищожаването на най-големия търговски самолет в света беше едно от ключовите изображения в началото на руската инвазия в Украйна. През февруари Антонов АН-225 беше нападнат в базата си в Хостомел, близо до Киев.
"Мечтата никога няма да умре", написаха в Twitter производителите, когато самолетът беше унищожен. И изглежда, че те са останали верни на думата си - компанията обяви, че плановете за възстановяването му вече са в ход.
С прякор "Мрия" ("мечта") - масивният самолет е построен през 80-те години на миналия век, за да носи съветската космическа совалка.
Неговият по-късен живот, макар и по-малко бляскав, беше също толкова емблематичен - той беше най-големият товарен превозвач в света, с около два пъти по-голям капацитет от Boeing 747, спечелвайки култов статус сред самозваните авангарди. Той се простираше на 84 метра, с най-дългия размах на крилата от всеки напълно работещ самолет. Към днешна дата това е най-тежкият самолет, създаван някога.
При атака е унищожен украинският "Мрия"- най-големият самолет в света
Унищожаването му беше обявено на 27 февруари 2022 г., като украинският външен министър Дмитро Кулеба написа в Twitter, че "Русия може да е унищожила нашата "Мрия", но тя никога няма да може да унищожи нашата мечта за силна, свободна и демократична европейска държава".
Компанията "Антонов" заяви тогава, че не е в състояние да провери състоянието на самолета, докато журналистът от CNN Васко Котовио отбеляза, че носът очевидно е получил "директно артилерийско попадение" и е бил "напълно унищожен", когато го е видял по време на посещение през април.
"Имаше големи щети по крилата и някои от двигателите. Задната част беше пощадена от всякакви големи удари и има няколко дупки, причинени или от шрапнели, или от куршуми", каза той по това време, прогнозирайки, че ремонтът ще бъде малко вероятен .
В понеделник обаче компанията Антонов обяви в Twitter, че проектът за реконструкция вече е започнал, като "дизайнерската работа" вече е в ход. Въпреки че имаше прогнозни разходи за ремонт, компанията прогнозира сметка от над 500 милиона евро, за да го върне във въздуха, обещавайки повече информация "след победата".
Компанията вече разполага с около 30% от компонентите.
Първоначално украинската държавна отбранителна компания "Укроборонпром", която управлява "Антонов", беше издала изявление, оценяващо възстановяването на над 3 милиарда долара и обеща да накара Русия да плати. Възстановяването ще отнеме най-малко пет години, казаха от компанията тогава тогава.
Впоследствие Антонов потвърди пред CNN, че работи по проекта.
"Процесът на възстановяване на "Мрия" се разглежда като международен проект с участието на авиационни предприятия от различни страни по света", се казва в имейла. "Разглежда се възможността за привличане на финансиране от различни източници и се разглеждат предложения от много организации, които са готови да се включат в проекта."
Компанията казва, че ще координира проучването, проектирането и сглобяването и потвърди, че все още има основни модули на корпуса на нов самолет, които не са унищожени.
"Програмата се развива в посока на извършване на експертна оценка на тези агрегати за последващи изчисления и проектни работи", пише в изявлението им до CNN. "Изграждането ще се проведе „веднага след победата на Украйна".
Съобщението съвпада с откриването на изложба, посветена на самолета на летище Лайпциг/Хале в Германия, което е дом на пет други самолета Антонов. "Светлина и сянка: Историята на Антонов" показва снимки на самолета преди и след унищожаването му, като се фокусира върху инженерната мощ, която е загубена, когато е бил атакуван. Тя ще бъде там до края на декември.
При откриването Олексий Макеев, посланикът на Украйна в Германия, обяви, че въпреки че е летял на "почти всички самолети "Антонов" "Мрия" си остава мечта за мен", инфорвира Днес.бг. "Надяваме се да бъде възстановен и отново да видим тази могъща птица в небето", добави той.
Междувременно, ако ви липсва "Мрия", можете да изградите свой собствен - или поне свой собствен модел. Украинският стартъп Metal Time продава работещи комплекти за механичен дизайн на AN-225. Всеки струва 99 долара, а печалбите отиват направо при "Антонов" за финансиране на реконструкцията на "Мрия", както и пренастаняването на служители на Антонов, чиито домове са били разрушени от руската инвазия, и обучение за нови украински пилоти и авиационни инженери.
Прочетете още
- 13:47 Обвиниха Иван Тобиев и жена му за незаконен добив на инертни материали от реките Марица и Чая
- 18:00 Мина месец от празниците! Малки деца продължават да гърмят пиратки в София ВИДЕО
- 15:00 Само студентите ли са виновни за боклука в "Студентски град" СНИМКА
- 16:00 Кози излязоха на паша в наш град. Поддържат тревните площи? ВИДЕО