D’Angelo, известният нео-соул певец, който доби слава през 90-те и началото на 2000-те години с иновативен и чувствен поглед върху R&B от 70-те години, както и с пикантно музикално видео, което за кратко го превърна в феномен в поп културата, но го тласна към близо десетилетие уединение, почина във вторник. Той беше на 51 години.

Семейството му потвърди смъртта си в изявление, но не уточни къде е починал, но посочи като причина рак.

В годините преди триумфа си с албума „Voodoo“ от 2000 г., D’Angelo, роден като Майкъл Юджийн Арчър, беше водеща фигура в революцията на епохата в соул музиката, съчетавайки сладко-съблазнителните мелодии на класически певци като Ал Грийн и Марвин Гей с бийтовете и неотложността на хип-хопа.

Най-големите му песни, като „Lady“, „Brown Sugar“ и „Untitled (How Does It Feel)“, бяха приветствани като върховни примери за тенденцията, която не се стреми към възраждане на традициите на черния поп, а към тяхната трансформация. Всички тези парчета се превърнаха в Топ 10 хитове в R&B класацията на Billboard, а D'Angelo беше силно ротиран в радиостанциите на черните, заедно с изпълнители като Erykah Badu, Mos Def и Common, с които си сътрудничи като част от свободен колектив, известен като Soulquarians.

Характерният вокален стил на D’Angelo беше деликатно изразителен фалцет, който, подобно на този на Принс, можеше да се развие до екстатичен вой, каращ критиците да го приветстват като достоен наследник на най-великите традиции на черния поп.

„Той е R&B Исус, а аз съм вярващ в него“, пише Робърт Кристгау в The Village Voice през 2000 г.

„Untitled“, изпълнена с еротично бавно темпо, премина и към по-широкия поп пазар, достигайки номер 10 в класацията Hot 100 на Billboard, до голяма степен благодарение на музикалния си видеоклип . Във видеото D’Angelo стои като Черен Адонис с плитки, очевидно гол - видеото рамкира долния му край точно под талията му - с изключение на златно разпятие. Камерата сканира мускулестото, обляно в пот тяло на D’Angelo, докато той довежда песента до оргазмен кулминационен момент.

Видеоклипът към „Untitled“ утвърди D’Angelo като безсрамен секс символ — „Ню Йорк Таймс“ го нарече „ чиста лудост “ — и засили търговската му мощ, изпращайки „Voodoo“, албумът, в който е издаден, на първо място в продължение на две седмици.

Но D’Angelo започнал да се чувства неудобно от вниманието и от това да бъде определян като секссимвол. След срив по време на турне, той изпаднал в дълбока депресия и се борил с алкохолната и наркотична зависимост, преди да отиде на рехабилитация.

„„Untitled“ не е трябвало да бъде неговата мисия за „Voodoo““, каза бившият му мениджър Доминик Трение пред списание Spin през 2008 г.

„Радвам се, че видеото постигна това, което постигна“, добави г-н Трение, „но и двамата бяхме разочаровани, защото до ден днешен в паметта на широката общественост той е голият пич.“

D’Angelo също се раздразни от описанието на музиката му като просто нео-соул. „Никога не съм твърдял, че правя нео-соул“, каза той в интервю за Red Bull Music Academy през 2014 г. „Когато за първи път се разкрих, винаги казвах: „Правя черна музика.“

През по-голямата част от останалата част от кариерата си D’Angelo изчезва от музикалния свят – и от погледа на обществеността – за години напред. След „Voodoo“ той не издава друг албум до „Black Messiah“, който сам продуцира, през 2014 г.

Отсъствията му допълнително засилиха мистичността му сред феновете му, както и безпокойството му. През май той се оттегли от фестивално участие във Филаделфия, позовавайки се на скорошна операция.