Над 400 коли на ден се блокират със скоба в зоните за платено паркиране в София. За първите 9 месеца на годината принудително закопчаните автомобили са 128 317, а за цялата 2018 г. са 152 011, сочи справка на Центъра за градска мобилност (ЦГМ), изготвена за "Монитор".

За да се справи с проблема с неправилното паркиране, през 2018 г. от общината купиха 10 нови паяка. Специализираните автомобили за преместване на неправилно паркирани коли струват 2,5 млн. лв. и са взети на лизинг за 5 години. С новите паяци в града се движат общо 18 репатрака на ЦГМ.

Приходите от паркиране в зоните за 2018 г. са 13,8 млн. лв., като малко над 2 млн. от тях са от продажбата на талони за почасово платено паркиране. Останалите средства са от съобщенията през мобилните оператори.

Във втория по-големина град у нас – Пловдив, общината разполага с четири паяка. Таксата за репатриране на неправилно паркиран автомобил, заедно с престоя му на наказателния паркинг до 20 часа след вдигането, е 60 лева. Всеки следващ час на наказателния паркинг се таксува по 1,80 лв.

366 500 лева са постъпленията от вдигнати с паяк неправилно паркирани автомобили в града под тепетата. Сумата е натрупана от глоби на нередовни шофьори за първите 10 месеца на тази година. В сравнение със същия период на миналата година постъпленията от общинския паяк тогава са били 358 200 лева.

В Бургас пък синя зона функционира от осем години, като до момента е нараснала 7 пъти. Таксите за платено паркиране в центъра бяха въведени през 2011 година за първи път и обхващаха скромен периметър от 680 паркоместа. Още на следващата година обаче синята зона започна главоломно да расте и вече е обхванала целия широк център и части от кварталите “Възраждане”, “Братя Миладинови”, “Лазур” и “Зорница”.

В момента в синята зона има над 5000 паркоместа. От миналото лято в града бе въведена и зелена зона край Морската градина. Цената за час престой в двете е закована на 1 лев, а плащането става с есемес или с автомат за самотаксуване. Ако се окаже, че паркирането в зоните не е заплатено, то возилото на секундата се закопчава със скоби. Свалянето им струва 25 лева.

Отделно от това няколко паяка следят денонощно за реда, а освобождаването на автомобил от наказателния паркинг струва между 43,20 и 62,40 лева. Средно по 50 водачи на ден отнасят санкции за неправилно или неплатено паркиране в района на зоната.

В морската ни столица – Варна, репатрираните коли от паяци от началото на годината са 7416, съобщиха от ОП „Общински паркинги и синя зона“. Двата специализирани автомобила, които обслужват града, са извършили и 967 съдействия за преместване на коли, които пречат на фирмите, осъществяващи дейности по изпълнението на инфраструктурни проекти.

Постъпленията от дейността на паяците само за 9-те месеца на годината са около 300 хиляди лева, а досега събраните в бюджета суми достигат 360 000 лева. Още толкова са постъпленията и от синя зона, като събраните средства се използват за рехабилитация на уличните платна и облагородяване на кварталите.

Предстои разширяване на синята зона във Варна, както и въвеждане на денонощен режим на работа на паяците. За синя зона бяха закупени нови 18 лекотоварни електроавтомобила за над 1 млн. лв., с които инспекторите да контролират паркирането в града.