Шест лева и 80 стотинки без ДДС е цената на новия екостикер с вграден чип, който ще се лепи на предното стъкло на автомобилите при Годишен технически преглед (ГТП) след 12 юли.

Така отговориха от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", бившата ДАИ, на въпроси на "Труд", но пак не стана ясно кой ще плати оскъпяването - държавата, пунктовете или всеки собственик на автомобил с тегло до 3,5 тона.

Цената на единична бройка е посочена от производителя - фирма “Демакс” АД, на базата на годишен тираж от 1 500 000 стикера. Слаганите и в момента на ГТП холограмни лепенки е 3,50 лв. без ДДС, тоест - увеличението е с 3,30 лв.

10 лв. отгоре за екостикера с чип при годишния преглед

От ИААА уточняват, че пунктовете за ГТП няма да плащат нищо по оборудването с компютри, принтери, четящи и записващи устройства за чиповете, тъй като те са част от договора с “Демакс” АД.

Дружеството, сочено като семейна фирма на депутата от БСП Петър Кънев, е било единствен кандидат, явил се на обявената обществена поръчка за отпечатване на документи за ГТП.

Процедурата приключва на 30 април м. г. като договорът е за 5 897 142,50 лв. без ДДС. Любопитен факт е, че промените в Наредба Н-32 на транспортното министерство, с които се въвежда екостикера с чип са публикувани в “Държавен вестник” на 11 септември 2020 г., повече от 4 месеца след договора с “Демакс”.

В отговора от бившата ДАИ сочат, че не необходим анекс към сегашния им договор с “Демакс”, въпреки че след 12 юли т. г. очевидно плащанията по него стават по-големи. Освен това отпечатването на 1,5 млн. екостикера ще струва на производителя 12 240 000 лв. без ДДС - над два пъти повече от цялата обществена поръчка.

“Поставянето на стикер с чип на автомобила е абсолютно излишно, целта му е само да се платят едни пари. Всеки полицай и всяка улична камера може да направи справка за същата информация само по регистрационния номер на колата”, смята Христо Радков, председател на Българското обединение на шофьорите.

Идеята на лепенката, която ще се слага 12 юли, е да раздели леките автомобили на 5 категории.

Чипът е с антена, която ще излъчва кодирана информация и така най-замърсяващите въздуха - от Първа до Трета категория, могат да бъдат идентифицирани. През февруари - в последните дни на 44-тото Народно събрание бяха приети поправки в закона, които дават право на общинските съвети да определят забранени зони. В дни с мръсен въздух там няма да бъдат пускани цапащи коли, а глобите за снимани или спрени в зоната ще са от 50 до 500 лева.

“Добре, нека да има пет екокатегории, но защо е нужен стикер и чип? МВР, инспекторите от общините, камерите на АПИ, уличното видеонаблюдение ще научат коя от 5-те категории е колата точна така, както научават всичко, което ги интересува - автомобилът има ли застраховка, минал ли е на Годишен технически преглед и т. н.”, твърди Радков.