Повече от 90 процента от купените нови автомобили в България през тази година са на лизинг, заявяват вносители.

Отдавна са отминали времената, когато коли се купуваха в брой, и то в шоурумовете с премиум модели. Статистиката също потвърждава тренда за изчезване на кеш покупките на нови возила. През тази година договорите на лизинг са се увеличили заради пандемията от коронавирус, покачването на цените на автомобилите, както и кризата с чиповете, което доведе до безпрецедентно чакане за доставка на нова кола, непознато от соцвремената.

Дори да имат парите накуп, клиентите предпочитат да сключват лизингов договор, а не да платят авансово автомобила, а след това да чакат до 6-8 месеца, преди да го подкарат.

Според данните на БНБ вземанията по договори за финансов лизинг на леки автомобили са 1,782 млрд. лв. в края на септември тази година. Те нарастват с 8,7% (143,2 млн. лв.) на годишна база и с 2,8% (48,5 млн. лв.) в сравнение с края на второто тримесечие на 2021 година. Очакванията са до края на годината договорите на лизинг да са с около 10 процента повече спрямо 2020-а.

Най-изгодно е да се вземе нов автомобил на лизинг, осигурен от съответния официален вносител. С потребителски кредит се купува и кола на старо, като може да се изплаща до 10 години, докато лизингът за нови возила е за срок до 60 месеца (5 години). При автомобилните лизинги има задължителна първоначална вноска, докато при кредита самоучастието не е необходимо.

Методът

При лизинга до изтичане на срока на договора колата остава собственост на фирмата, докато при кредита клиентът придобива колата веднага и може да я продаде, когато си поиска. При кредита месечните вноски са еднакви за целия период на договора. При лизингите е малко по-различно. Има две по-големи вноски - първата (авансовото плащане) и последната (остатъчната стойност). През останалия период на договора, вноските са равни.

Нова кола излиза по-евтино, взета с лизингов договор, отколкото с потребителски кредит. Одобрението за лизинг обаче става по-бавно и с много изисквания към клиента, докато кредитът може да се вземе дори и за часове.

Оскъпяването на година на новата кола с лизингов договор е едва от 1 до 2 процента, докато при кредит лихвата е в широките граници между 5 и 13 процента.

В последните месеци на годината пазарът на нови леки автомобили в България се пораздвижи. През миналия месец у нас са били регистрирани 1915 нови коли спрямо 1544 през 2020-а, което представлява увеличение от 24% в сравнение със същия месец на миналата година. Пазарният резултат у нас за първите 11 месеца на тази година е 22 757 продадени нови возила спрямо 20 661 за същия период през 2020-а, или увеличението е с 10,1%.

Най-продаваните

Най-продаваният модел в България е Dacia Dokker, който от април месец не се произвежда и вече не се предлага на пазара. Ванът бе в две версии – лекотоварна и пътническа.

На второ място се нарежда пионерът сред кросоувърите Nissan Qashqai с 1161 продажби за първите 11 месеца на годината, но имайки предвид големия реекспорт на японската марка (около 300 коли), смело може да се каже, че сребърният медал принадлежи на друг представител на Dacia – Duster.

Dacia е начело по продажби и по марки с 3784 бройки според регистрациите в Пътната полиция. След румънците се нарежда Toyota с 2982 пласирани коли, а на трето място-Renаult с 2903, като двете марки имат малко над 10 процента пазарен дял. На четвърта позиция по продажби след първите 11 месеца на годината се нарежда Skoda с 2160 бройки, като най-продаваният модел е Octavia (682). На пето място с 2084 продадени коли и над 20 процента увеличение спрямо миналата година е Peugeot.

Тук най-продаваният модел е 2008 с 430 бройки. Веднага след това е Volkswagen с 1991 продажби. На седмо място е KIA с 1569 (ръст над 50 процента). Челната десетка се допълва от Nissan (1494), Citroen (1263) и Mercedes (1124). Друга премиум марка – BMW, е с 1057 продажби, а Audi – с 569.