Протест в сряда готвят несъгласните с промените в новата наредба за обучение на шофьори.

Проектът предвижда електронни картони при кормувани и график, попълване в реално време на часовете в системата на "Автомобилна администрация".

Другата новост е, че автоинструкторите ще бъдат на трудови договори. В момента 50% от преподавателите са на граждански - това са полицаи, охранители и хора с други професии, които изкарват допълнителни доходи.

Изисква се също учебните автомобили да са на центровете за обучение, а не както е масовата практика сега - на автоинструктори, които ползват разрешителното на дадена школа.

"Всички говорят за промени, а когато тръгнем да ги правим, не искат", заяви шефът на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Бойко Рановски.

"В първата и втората година, след като вземат книжка, 20% от новите шофьори участват в катастрофи. Това означава, че има проблем", настоя на свой ред Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи на конференция за промените в наредбата за обучение на кандидатите за книжка.

По думите му, въвеждането на електронни картони и графици има за цел да пресече измами при шофьорските курсове.

Тодоров даде пример, че сега има случаи, при които инструктори водели като курсисти хора, които са в чужбина.

Рановски обясни, че със започването на часа за кормуване инструкторът ще отбелязва началото и края му. Това той прави директно в системата на автомобилната администрация, което се удостоверява и с подпис на курсиста. След това не може да се правят промени и манипулации.

В момента картонът е на хартия и данните може да се нанасят по всяко време и от различни хора. Така се получават парадокси в един и същ час, на един и същ автомобил да кормуват по документи трима души.

Според Рановски електронизацията на цялостната документация ще сведе до минимум възможностите за манипулация и всяка нередност ще се вижда.

"Ние имаме забележки към наредбата, но подкрепяме основното в нея - електронната система и контрол", посочи Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България. Неговата организация е и за трудовите договори, както и за собствеността на учебните коли.

Даниел Капсъзов от Българската федерация по мотоциклетизъм пък смята, че книжки продължават да се купуват и това е продажба на смъртни актове. Той настоя за допълнително обучение на мотористите, след като придобият правоспособност.

Димитър Рашков от Съюза на международните превозвачи заяви, че при тях идват нови шофьори, които не знаят как да се качат в камиона, а камо ли как да го карат.

Лошите ни шофьорски навици, които правят от колите – трошки!